torsdag 30 augusti 2012

Knät bra igen!

Efter att ha besökt Bengt Rilegård (Svensk rekordhållare i M45 i femkamp, jag var hare åt honom på 1500m när han blev historisk i somras :)) på Rilegård Rehab, så botades mina knäproblem på några minuter.
En överanträningning och kraftig kramp/spänning i en hamstringmuskel som fäste på insidan av knät ledde till att knät blev felbelastat och det hade bildats en svulnad inne i knäleden som hindrade mig från att röra mig normalt. Med hård massage släppte spänningen och jag kunde gå normalt igen och efter 24timmar så försvann svullnaden inuti knäleden så att jag kunde röra benmet i alla riktningar och röra mig helt normalt.

Idag körde jag ett 75minuterspass på Flex, där jag ägnade de första 50minuterna åt att följa ett program som heter "Skivstång för kastare", som nästintill endast innehöll övningar med stång förutom sittande hantelpressar, en hand i taget. Det var 12st övningar där man körde 1-2set av varje i repsomfånget 4-10reps.
Smal bänkpress 2x8, liggande pullover 1x10, sittande hantelpressar (en hand åt gången) 2x8-10, stående tricepspress bakom huvudet 1x10, höga drag (skivstången upp till hakan) 1x10, bicepscurl 1x10, ryck 2x3, knäböj fram 1x8, överstöt 2x4, knäböj bak 1x8, liggande bencurl 2x8, benspark (leg extension) 1x10, tror jag glömt en övning =) Efter detta körde jag 25minuter Rörlighetsövningar/stretching.

Efter jobbet så åkte jag till Källbrinks IP och träffade upp coach Bosse (som numera bor på Gotland) och körde ett "komma igång" pass med lättare träning. Körde 4x200m i 31-32s fart sedan 2x60m och 2x40m stegringslopp/accelerationer, allt i gympaskor. Sedan blev det bakåtkast och framåtkast med 4kg kula och som avslutning tränade jag på snurrar i diskusringen (utan diskus) samt glid i kulringen (utan kula), dels för att få in känslan och dels för att "köra in" de nya kastskorna.

Imorgon förmiddag blir det rörlighet/smidighet på morgonen bara för att väcka kroppen och bli rörlig i ryggen till kvällens lättare friidrottspass. Kände mig lite stel i ryggen under dagens stegringslopp och löpning, men det kan ju vara för att jag dels haft ryggskott och dels inte sprungit på ett tag, att ryggen inte är van.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar