torsdag 9 augusti 2012

Vääksy Combined Events 2012











Tiokamparen i Finland 4-5augusti gick poängmässigt klart sämre än jag hade hoppats på, mycket tack vare en misslyckad insats i diskus där jag stannade på katastrofala 36m och ett tapp på ca 150p.
 Generellt gick kastgrenarna dåligt då jag även stannande på 13.32 i kula (efter 14.10 trots "fingerrullare" i uppvärmningen), spjutet kändes kraftlöst och stannade på 60.09.
Det som gick på en helt ok nivå var löpgrenarna 11.49 (+0.4), 51.63 (400m) och 4.34,87 (1500m) var klart godkänt sett till vad jag gjort tidigare denna säsong. 400m kändes skönt för jag hade fastnat på ca 52.0s och nu trots att jag gick in i "väggen" med 50m kvar lyckades ta mig i mål på en ok tid. Kändes riktigt bra i 300m där jag passerade på 36s, men tappade 15m mot min konkurrent Rasmus som låg 15meter (!) efter mig ut ur sista kurvan, som gick om mig precis innan mål och fick 51.57. Nästa gång skall jag ta det lugnt i andra kurvan (mellan 200-300m) och avsluta starkt sista 100m är planen.
Hoppgrenarna längd och höjd stannade på 665 utan plankträff  (effektiv hopplängd i två hopp ca 685) och 186 i höjd (hårfin rivning på 189). Ansatsen i längdhoppet kändes ringrostig och jag fick inte det där drivet jag ville ha sista stegen.
I häckloppet var jag på väg mot ett klart årsbästa, låg länge jämsides med en finne som kom in på 15.65 men så slog jag i åttonde häcken kraftigt och fällde även häcken på banan bredvid sedan ramlade jag nästan på sista häcken och tappade all fart och fick ett jättestopp. Nu blev min tid 16.11 (-0.7).
Stavhoppet var bra trots att jag var besviken på resultatet, 390, hoppade bra tekniskt och sprang framförallt fort i ansatsen och min styvaste stav blev för mjuk för att klara 4m med. Tog 350-370-380-390 i första försöket. Stressade med att få i mig kosttillskott efter spjutet i hopp om att få en lite längre paus inför 1500m, men fick nästan börja värma direkt efter att jag druckit min shake och fick ont i magen.
Jag värmde upp ändå och sprang in på min näst snabbaste tid någonsin på 1500m 4.34,87 bara 17/100 från pers, blev riktigt illamående ca 20min efter målgång och då kom shaken, och det jag ätit och druckit sista timmarna, upp :(

Slutpoängen blev 6956 och jag tog en meriterande 4e plats av de 27startande varav flertalet av de jag slog hade klart bättre personliga rekord än mig.

Behöver slipa på teknik och känsla i framförallt längd, kula, 110mh och diskus så blir det grymt bra till mångkamps-SM i Huddinge 15-16september då är målet att göra minst 300-400p bättre än nu, varav hälften tar jag direkt med ett lyckat diskuskast och resterande 150-200p lite här och där med toppning och bättre tävlingsrutin (har varit borta från tävlande ett tag pga skadeproblem).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar