tisdag 28 augusti 2012

Lägesrapport!

Det var säkert tre veckor sedan jag uppdaterade sidan, men jag har inte haft så mycket roligt att skriva om.

Direkt efter tiokampen i Finland gick jag in i en tyngre träningsperiod för att sedan kunna släppa träningen och toppa till mångkamps-SM, 15-16september på Källbrinks IP.

Första veckan av den tyngre fasen gick underbart, körde mycket styrka och kondition och spänst och allt flöt på bra. Sedan fick jag ett stort bakslag i samband med att jag var och hälsade på min syster och systerson. Jag hade kört kast tidigare på morgonen och på eftermiddagen ville jag bara jogga lite och köra bålstyrka, men eftr joggingen på ca 15min så körde jag lite fällknivar för mage och när jag skulle köra "good mornings" (stående ryggresningar med viktplatta på ryggen) så nöp det till lite i ländryggen efter några få reps, hade inte fokuserat på att svanka tillräckligt och fick en disk i kläm (tror jag). Jag avslutade passet och det kändes lugn, men under natten så stelnade ryggen till mer och mer. På eftermiddagen dagen efter så var ryggen stel som en planka och jag hade absolut ingen naturlig svank, utan var spikram och orörlig i ryggen,

Ryggen kändes riktigt jobbig i två dagar, sedan blev det sakta bättre och bättre för att på den sjunde dagen vara helt perfekt och smärfri och jag hade full rörlighet. Dock så hade jag förmodligen haltat för mycket under tiden jag var stel i ryggen och belastat vänster benet mer än det högra, så ryggsmärtan byttes ut mot en ilande smärta i vänster knä. Smärtan blev värre och värre och under söndagskvällen började började knät "låsa sig" och jag kunde inte sträcka ut benet fullständigt utan fick halt fram med ett ltie böjt ben. Tanken var att jag skulle jobba på måndagen som vanligt och jag hoppade att en natts sömn skulle göra underverk,

Men en halft sömnlös natt där jag vaknade av smärta varje gång jag rörde på vänsterbenet så kudne jag itne röra benet alls i knäleden på måndagsmorgonen och fick åka till akuten på vårdcentralen för att kolla upp det. Efter två timamrs sittande i vänsalen fick jag träffa en läkare som konstaterade att det INTE var menisken eller korsbandet och hon kallade in en mer rutinerad läkare som inte heller han kunde stälal en diagnos på mitt knä. Jag fick remiss till Idrottkliniken i Solna, men sådan kan ju ta veckor så där har jag itne hunnit vara ännu. Eftr att varit tvungen att sjukanmäla mig till jobbet under måndagen och tisdagen (idag), börjar knät kännas bättre och bättre och jag har fått tillbaka en hel del rörlighet. Kan nästintill sträcka ut benet fullständigt, vilket gör att jag i stort sett kan gå normalt utan att halta. Dock tror jag att det är en slemsäck på insidan av knät som blivit överansträngd/spruckit och läckt in i knäleden och gör att det bildas ett tryck mot nerverna som därigenom vägrar låta mig använda musklerna kring knät normalt.
Jag kan tex inte sitta på hälarna som normalt dvs ha underbenen under rumpan eller stretcha framsidan av låret genom att dra foten mot rumpan. Om jag försöker dra upp foten (utan hjälp av handen) mot rumpan så känns det som att knät ska explodera av smärta, så jag tror att det bästa är att låta den inre svullnaden (gissar att det är så, för det är inte så svullet utanpå, knappt märkbart) gå ner så jag kan återfå rörligheten igen.
Jag är otroligt taggad och motiverad att köra igång med löpning och teknikträning! Under tiden som ryggen blev bättre kunde jag ju dra igång styrketräningen och köra allt möjligt, men nu när knät är så irriterat är det svårare att göra något vettigt. Det går att sitta/ligga i maskiner och köra styrka, men det jag saknar är teknik och hopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar