måndag 6 juni 2011

7240p!

(foto: Tommy Sarenbrant)
Det blev en fin 4:e plats (av 14 startande) i landskampen mellan SWE-FIN-EST som gick i Seinäjoki, Finland. Det nya personliga rekordet fick sig en putsning med 113p och lyder numera 7240.



(foto: Tommy Sarenbrant)




I sin helhet en stabil serie utan några direkta toppar, men inte heller några riktigt djupa dalar, även om jag tycker jag borde kunna klämma ut mer i framförallt längd, kula, häck och spjut. MEN, jag vill inte framstå som missnöjd, tvärtom, jag är superglad och stolt över min insats!


Min serie såg ut så här:


100m: 11.35 (+2.3)

Längd: 678 (+3.4)

Kula: 14.24

Höjd: 185

400m: 51.50

110mh: 15.99 (+0.1)

Diskus: 44.99

Stav: 383

Spjut: 61.59

1500m: 4.36,71 (pers!)

Tiokamp: 7240p (pers!)


Jag är normalt väldigt reaktionssnabb och kvick i starten, men denna start gick rekordsnabbt och jag var "helt borta" när skottet gick av (hann ej komma helt upp i färdiga ställning), men sprang på bra i övrigt.


I längdhoppet hade jag "säkerhetsmarginal" på 30-40cm i alla tre hoppen som mätte 649-666-678.


I kulan gjorde jag 13.50 stillastående och 14.80 med glid i värmen och tyckte det kändes gasnka stabilt, men blev nervös efter att ha fått en fingerrullare i första omgången och är glad att jag lyckades "rädda upp" situationen.


I höjd har jag inte så mycket att kommentera, jag hoppade, jag hade inte ont och för dagen fanns inte 188 där helt enkelt.


400m kändes bättre än tiden säger, det var väldigt starka vindar (som blåste sönder tälten som nationerna hade som "basecamps") som säkert påverkade tiden en aning, men sprang mitt bästa lopp på ett par år.


På 110mh var jag en aning nervös efter att ha haft en snudd på katastrofal inlöpning där jag bla lyckades med att fälla två häckar i en smäll (häcken på min bana samt den på banan bredvid), glad att det började på 15 och inte 16 (15.99s).


Diskus kändes som en gren som jag är på gång i, men tekniken är för ojämn, men denna sommar kommer det att stämma någon tävling och då blir det långt, nu belv det 44.99 (mångkampspers med 49cm).


Stavhoppet var stabilt under tävlingen tog 343-363-373-383 med lite luft i första, men på 393 tog det tvärstopp.


I spjut kastade jag bra i inkastningen och var riktigt taggad på att kasta långt på tävlingen, snudd på övertaggad. Fick iväg första kastet 61.59 trots att jag inte fick med höften utan mest kastade med armen. I andra blev kastet alldeles för högt och dök ner på 57.7m? i sista omgånge3n gick jag på adrenalin och vräkte på för kung och fosterland och fick på en sneträff i spjutet som flög en aning högt samt snett (landade ca 30cm utanför sektorn) på ca 61.5-62m dvs i nivå med vad jag redan hade, men det fanns mer "power" i det kastet.


Inför 1500m var det bara en sak som gällde, öppna hyfsat hårt och sedan vägra släppa. Jag hade koll på att det behövdes 4.43 för att nå 7200p och att det krävdes 4.35 för att nå 7250p (mitt pers inför loppet var 4.38,15) så det var bara att springa för allt vad man var värd. Jag hade 3.28,5s vid klockringning och svlutade starkt med 68s på sista varvet (min snabbaste avslutning någonsin) och kom i mål på 4.36,71 (vilket jag fick reda på ca 30s efter att jag kom i mål, visste om jag lyckats slå 7200p när jag kom in i mål). Ca 10min efter målgång meddelades slutpoängen 7240p och då var Lasse lycklig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar