onsdag 17 oktober 2012

Powerfactor träning


Igår provade jag på att köra ett Powerfactor styrkepass för bröstet.
Jag har kört efter detta upplägg en kort period tidigare, några år sedan, men det är inget jag vill köra efter för länge då skaderisken är relativt stor, för man kan köra så otroligt tungt och jag vill behålla smidigheten i musklerna (vilket jag tror man gör enklare om man kör hela rörelseomfånget, men bara min personliga teori).

Så här såg passet ut:

Bänkpress i Smithmaskin:
6x55kg, 15x90kg, 12x120kg, 10x140kg

Hantelpress:
15x45kg, 10x52,5kg

Wide chest press (sittande bred bröstpress i maskin med fria vikter istället för magasin):
12x150kg, 10x200kg

Sned bröstpress i maskin (sittande, med fria vikter istället för magasin):
15x90kg, 10x110kg

Cablecross (stående med hantagen fästa i övre trissan, uppifrån ner):
20x50kg, 12x65kg

Sned bröstpress i maskin (maskin med viktmagasin):
12x70kg, 10x85kg

Totalt: 14set,169reps, 18765kg på 60min

Syftet med Powerfactorträning är att öka intensiteten genom att lyfta mer vikt per minut.
Man kör endast ett kort rörelseomfång i det läge där muskeln är som starkast.
Jag körde en blandning av normala lyft och kortare reps, för mig är syftet att öka maximalt i styrka och det hoppas jag uppnå genom att aktivera fler muskelfibrer och inom en snar framtid kunna köra på de vikter jag körde ovan, fast med fulla, långa reps. I bänkpress så nuddade jag aldrig bröstet med stången, utan vände strax innan, i vissa övningar körde jag några strikta reps i början av setet, för att sedan fortsätta med kortare reps när jag blev trött. Körde dock alltid kontrollerat och "gungade" aldrig upp vikten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar