tisdag 19 juli 2011

Tallukka Combined Events 2011

Tiokampen i Finland var en trevlig bekantskap, där funktionärerna var hjälpsamma och glada, tyvärr var inte vädret lika "snällt".

Första dagen väder dominerades av kraftiga regnskurar och drog ner resultaten en del.
Andra dagen var det gynsammare väder, men då "klantade" jag själv till det i diskus.

Min serie:
100m: 11.45 (+1.1) (kändes som motvind och alla sprang något långsammare än normalt)
Längd: 6.78 (-0.2)
Kula: 13.86 (häll regn) (13.85 (pers!) stillastående i värmen samt 14.70 med glid utan regn)
Höjd: 183
400m: 51.47 (pers vid 300m 35.2 sedan "klubban")
110mh: 15.77 (+0.1)
Diskus: 38.88 (tappade ut första på 37m och blev lite nervös) (jag kastade 46.5m i uppvärmningen (vi kastade ut på grus)
Stav: 390 (med luft) kraftig motvind
Spjut: 61.68 (vi kastade ut på grus!)
1500m: 4.42,29
Poäng: 7066p

Jag åkte dit med Jonas Elgered och vi visste det skulle bli lite "tight" om tid kring 1500m i förväg men trodde vi skulle klara det precis enligt gällande tidsprogram. Men då det blev lite förseningar fick jag och Jonas "gå loss" från övriga fältet och stressa oss igenom stav, spjut och 1500m ensamma! Vi fick hoppa ganska intensivt i stav, då vi skulle hinna hoppa klart innan de andra fick börja hoppa in. Spjut började omedelbart efter staven och pulsen var rätt hög där efter många hopp på kort tid. Vi fick vila 30min inför 1500m vilket kändes skönt. Tyvärr hade "missarna" i kula och diskus kostat 200p jämfört med vad jag gjorde på uppvärmningen (i kula var det dock vädret som hindrade mig, i diskus "psykade" jag ner mig. Motivationen var med andra ord inte på topp inför 1500m då det inte fanns någon motiverande poängsumma att jaga och kroppen kändes sliten efter att ha stressat igenom de två föregående grenarna. Jag visste att ca 4.53min skulle ge 7000p och det fanns ju prispengar att springa för (500euro för seger, 300euro för andraplats och 200euro för tredjeplats ner till 50euro för sjätteplats i tiokampen). Jag låg trea eller fyra inför stavhoppet och visste att jag förmodligen skulle tappa en del i stavhoppet och visste att finnen som låg före var bra i spjut, däremot visste jag inte alls vad de andra två ryssarna hade för kapacitet i spjut. De höll som bäst på med att hoppa stav när jag och Jonas kom springandes förbi i vårt 1500m lopp =) Jag bestämde mig bara för att "hänga på" och ta mig igenom på en tid som ger 7000+. Jonas öppnade på 72 resp 75s på de två första varven och sedan började han tappa lite fart så jag gick upp och drog tredje varvet, men utan att vilja ta i för mycket, det blev 80s på det varvet. Sedan avslutade jag med 74s på sista 400m (spurtade förbi Jonas, som gått om, sista 150m) och uppskattade att jag hade 4.45 då någon ropade på finska 4.25 när vi kom ut på upploppet med 100m kvar. 10min senare när vi höll på och lastade på stavar fick jag veta att min tid var 4.42 och det kändes helt ok med tanke på att det gav chans till "grill" (grenseger) och en hyfsad placering i tiokampen, men de övriga skulle ju först avsluta stavhoppet, kasta spjut och sedan springa 1500m och ha våra tider att gå på innan de slutgiltiga placeringarna skulle kunna redas ut.

Otroligt nog lyckades jag ta "grillen" på 1500m om än med ca 25hundradelars marginal (!) på 1500m då en av ryssarna hade 4.42, sedan kom övriga fältet in på 4.45-5.12min.
Segraren, från Finland, som persade med ca 100-150p hade 5.12 på 1500m fick ihop 7252p, tvåan, från Ryssland, fick ihop 7148p och sedan jag trea på 7066p.

Vad har jag då "lärt mig" av denna tävling, jo, vädret kan man inte påverka, men däremot sin inställning och sin mentala "balans". Jag måste vågra "koppla bort" ett misslyckat inledningskast i diskus och våga gå för pers i de övriga två kasten, precis som på en "vanlig" (individuell) tävling.

Formen då? Den var väl sisådär, jag har klart höjt min lägstanivå mot tidigare säsonger, men tror att 300m-loppen fyra dagar innan kanske satt en smula i benen, men de var nyttiga.
Jag fick massor av nytt självförtroende av de två loppen samt av denna 400-ing inför min nästa tiokamp på SM i Falun om tre veckor. Jag skall "öppna" 1s långsammare till 300m och förhoppningsvis då kunna springa sista 100m på 14sekunder istället för ca 15.5-14.5-15.5-16.0 som jag haft på mina 4st fyra hundrigars sista "hundring" denna säsong (uppskattning).

Det som var glädjande var att jag trots allt gjorde lite bättre ifrån mig i fyra av tio grenar nu, jämfört med min persserie (7240p) från Seinäjoki, samt längd där jag "tangerade.

Längd: 6.78 mot 6.78
400m: 51.47 mot 51.50
110mh: 15.77 mot 15.99
Stav: 390 mot 383
Spjut: 61.68 mot 61.59

Nu blir det några dagar lättare träning (styrketräning och genomblödnings jogg och -lopp barfota på gräs) innan jag på fredag-lördag och söndag ska tävla i Gävle på Valbo games i individuella grenar, kör nog fyra grenar på fredag om kroppen känns hyfsad samt en gren på lördag och en gren på söndag (grenprogrammet ser tyvärr ut så).

Nu kör vi!

PS. Det kommer några bilder från tävlingen strax.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar