onsdag 6 juli 2011

Sollentuna GP, Sommarspelen & Uppsalaspelen

Sollentuna GP gick hyfsat, en topp och en flopp =)

110mh: 15.64 (+1.0)
400m: 51.99

110mh: Jag är riktigt nöjd med att ha putsat årsbästat på 110mh med 35hundradelar till 15.64 (+1.0), trots att jag slog i 7st häckar kraftigt. Kom igång bra med löpningen de två-tre första häckarna, men sedan slog jag i knät eller bakre foten i resterande häckar, vilket syntes och kändes =)
Trodde därför att tiden skulle vara några tiondelar sämre än vad den var, därför klart nöjd med tiden utifrån det loppet och de två tidigare häcklopp denna säsong (16.33 och 15.99).

400m: Jag blev tilldelad bana 8 i C-heatet när jag frågade om det fanns plats för mig att springa 400m (efteranmälan) i samband med att jag prickade av mig för häckloppet. Efter inmarsch och några stegringslopp visslades det i pipan, vilket jag inte hörde =) Jag upptäckte det dock relativt fort och ställde mig på bana 8, bakom de block jag ställt in. Jag tittade bakåt igen och upptäckte att ingen springer på bana 7, "konstigt" tänkte jag, det är ju alltid en massa folk som vill springa på Sollentuna, speciellt på 100, 400 och 800m så någonstans kom en tanke upp, "tänk om det flyttat in mig på bana 7?". Jag hörde hur speakern började presentera löparna från bana ett och utåt och på bana sju ropade de upp mitt namn. Panik! Jag sprang över till bana sju och ställde in blocken och försökte lugna ner mig, för jag hade lite puls. Snabbt ner i blocken och pang iväg, in i den kraftiga motvinden på bortre rakan. Jaghade ju allt att vinna så jag tänkte att det var smartare att chansa och gå ut lite hårdare än tidigare i sommar för ha lite koll på fältet och inte halka efter. Jag hörde att speakern sa att "Lasse Ohtamaa på yttern öppnar starkast" eller något liknande, men jag hade ingen koll på de övriga fältet förrän jag för första gången såg en löpare när vi kom in på upploppet. Jag började känna av mjölksyran redan när jag började närma mig 300m och strax därefter var benen som förstelnade och vägrade röra sig. Jag krigade in upploppet och kände hur sakta sista biten gick och att alla konkurrenter svepte förbi. Efter att ha pustat ut ett bra tag såg jag min tid 51.99 och min första tanke var "med den "klubban" var det tur att det iaf var under "skam-52", men sedan kände jag att det finns en del att jobba på, måste köra fler mjölksyralopp över 300m för att hitta känslan och uthålligheten.

Nästa dag var benen rätt sega, precis som efter dag 1 i tiokamp. Jag tänkte ändå tävla i Sommarspelen på stadion för att få bra hoppträning och jobba på sprintuthålligheten.

Längd och 200m stod på programmet. Längdhoppet var lika segt som jag trodde om än att det blev extra tungt pga den kraftiga motvinden. Mitt längsta mätta hopp blev 657, MEN jag fick på en "pärla" (på sega ben) där jag landade på 675-680 där först funktionären bedömde det som övertramp och sa rött, men sedan började analysera plastelinan och ändrade sig, men under denna tid hade funktionärerna vid gropen redan hunnit sopa igen landningsmärket så det gick inte att mäta. Jag fick göra om hoppet som inte alls blev lika bra. Det kanske inte låter så bra med 675-680 men om jag tillägger att vinden i just det hoppet var -2.6 så växer prestationen iaf i mina ögon.
Efter en liten paus följt av ny uppvärmning var det dags för 200m. Benen kändes faktiskt hyfsat bra efter några stegringslopp och jag tänkte här ska satsas. Vinden som vi kämpade emot i längdhoppet skulle jag få kämpa mot nu på 200m också trots att det inte syntes på vindmätaren. Vinden var nämligen sned mot så det var bara kännbar motvind genom kurvan.

Jag öppnade 100% (vanligtvis brukar jag öppna på 98% för att inte krokna sista metrarna) och kände att det gick fort första 120m som jag hade ledningen, sedan med drygt 50m kvar gick konkurrenterna om för att jag fick rejäl mjölksyra. Segraren (ettan och tvåan hade samma tid) hade 22.63. Min tid blev 23.26, vinden noterades som +0.2 (men motvind i kurvan).

Skönt nu får jag köra ett bra kastpass och lite styrka sedan vila två dagar och piggna till inför söndagens tävling tänkte jag, men icke sa nicke. Jag hade glömt bort att tävlingen sedan ett år tillbaka var uppdelad över två dagar och inte bara på söndagen som tidigare år. Jag har inget körkort själv så jag hade valet att ta mig dit kommunalt på söndagen själv eller åka med min vän Hirvo och tävla på lördagen istället. Det får bära eller brista vi kör på lördag tänkte jag. När jag vaknade upp hos Hirvo på lördagsmorgonen kände jag att jag hade lite lätt ont i halsen, men jag tänkte att det berodde på luften och inte på något förkylningsvirus.

När jag kom till arenan kändes inte benen tunga eller direkt sega, men absolut ingen tonus infann sig och kastpasset dagarna innan satt nog kvar i överkroppen.
Dagens första gren var 200m där jag jagade klubbrekord (22.98 av Miche Hoffer), jag vet att jag har kapacitet att slå den tiden bara jag får lätt medvind eller iaf vindstilla. Jag har 22.70 (+3.0) från 2006 (Ölandsspelen) och tidigare i år hade jag gjort 22.92 (+2.3). Nu blåste det sjukt stark motvind hela dagen och redan tre timmar innan start då vi kom till arenan fick man ställa om sig mentalt till att det blir till att jobba i motvind och inte få något "gratis". Benen kändes segare och segare ju mer jag värmde upp, det kändes som när man sprungit en grundträningssäsong i skogen och har det där "slitiga" löpsteget och sedag ska springa i spikskor första gången. Kändes som jag sprang kantigt och spände mig under inlöpningen. Jag bestämde mig för att hålla igen lite i starten för att inte spänna mig i löpningen och sedan totalt "dö" på upploppet i den jobbiga vinden. Jag genomförde loppet enligt min plan och öppnade på lanske 97% i kurvan och sedan försökte jag hålla samma faert hela vägen in i mål, vilket gick hyfsat, fick inte klubban på samma vis som på stadion, men nu gjorde vinden att tiden blev sämre. Min tid blev 23.55 och vinden noterades till -1.9. Nästa gren var kula och den började 25min efter min målgång så det var till att byta skor och börja stöta in. Instötnngen kändes hyfsat bra måste jag erkänna, gjorde ca 13.10 stillastående och 14.35 med glid vilket är bättre än sista passen och sista tävlingen så det kändes iaf lite lovande. Men så försvann den känslan direkt när tävlingen kom igång, kudne inte få grepp och kulan som gled ur handen fyra ggr av sex och i de övriga två omgångarna blev det en "armstöt" där jag landade för brett och itne fick med höften alls. Slutresultat 13.74, inga kommentarer.

Sista grenen för dagen var diskus och här ville jag passa på och utnyttja den starka motvinden, som jag kämpade emot på 200m, till min fördel. Inkastningen kändes mycket lovande då jag endast hann med två inkast (vi var 12st) och dessa var av "bästa märke", 39.5m stillastående och 45m med rotation. Jag inledde tävlingen med 44.17 i ett kast där jag inte fick någon riktig rotation på diskusen, men den seglade ut såpass långt ändå för att den inte ställde sig på högkant. Sedan började jag jaga pers och "ta i" för mycket och allt blev pannkaka, jag hade ett kast med grymt mycket tryck i som var sjuuukt högt som flög på högkant ("lika högt som långt" och landade på 39m, i det kastet fanns det nog energi för 47-48m är min gissning. Sedan gjorde jag 43.07 i femte omgången när jag började hålla igen för att inte tappa balansen (tog i så mycket så jag tappade tekniken i föregående omgångar), sista kastet satte jag i nätet som buktade ut tack vare vinden.

Förkylningen, som det visade sig vara, som jag känt av på lördagsmorgonen hade börjat kännas av mer under lördags eftermiddagen och jag kände av halsen ganska mycket och hade börjat få snuva. Söndagen och måndagen tvingades jag ta det rejält lugnt och försökte få i mig massor av c-vitamin och äta bra kost. Planen var att tävla på stadion på 110mh och spjut på tisdagen, men det sprack för jag inte kände mig tillräckligt frisk för att göra något där jag höjde pulsen (tex en rejäl uppvärmning, stegringslopp och 110mh) och valde att avstå, det beslutet tog jag en timme efter att jag vaknat på tisdagsmorgonen (man känner sig ju alltid "dubbelt" så sjuk precis när man vaknar när man är förkyld för halsen är igentäppt med slem och näsan är full med snor) och duschat varm och hostat luftvägarna fria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar