måndag 8 augusti 2011

Lugnet

Alla mångkamparna kör samma posé (latspread (visar "vingarna"))

Jag kör chins



Jag poserar uppe i backhoppningstornet (höjdrädd, håller hårt i räcket)


"Sunne" beundrar utsikten




Visualiserar prispallen på nästa års mångkamps-SM!




Jag och min vän Mattias åkte till Lugnets IP i Falun för att få inspiration och hejja fram mångkamparna som krigade om "medaljongerna" på mångkamps-SM.



Kort rapport:




Dag 1: SOL


Dag 2: REGN



Summa sumarum: "Grillarna" (grensegrarna) i kula och spjut var inte dyrköpta i år (dvs "billiga" :))



Imponerad av Peder Olsson som höll ihop tiokampen trots regn och rusk och gjorde en stabil serie, trots att segern var klar i ett relativt tidigt stadium.




David Kallebäck som tyvärr hade lite ont i muskelfästet i ena hamstringmuskeln valde att bryta tiokampen efter diskus. David följde med från Falun hem till mig i Tumba och övernattade för att sedan åka till Carl Askling för kontroll av hamstringproblemet. Jag och David spanade in finska mästerskapen (Kalevan Kisat där tiokampen går i samma tävling som de individuella grenarna) i tiokamp som gick samtidigt som SM (jag spelade in på vhs) och såg Sami Itani ta hem titeln på 7731p (pers) och iaf jag blev imponerad av tvåan Mauri Kaattari (som vann tiokampen som jag senast deltog i, då på pers 7252), som persade på 7318p, som fick på en "skelett-träff" i spjut med 71.93 (tidigare pers från i år 68.30), helt sjukt!



Jag är grymt taggad att köra en tiokamp nu och ljumsken känns bättre för varje dag.

Jag körde ett 2timmarspass ikväll med sprint/spänst/styrka och det kändes mycket lovande.


Passet såg ut så här:


Jogging 5.30min

Koordnationsövningar 8x20m

Dynamisk rörlighet

Stegringslopp 2x60m

Sprint i gympaskor på konstgräs (95%) 60-60-70-70m med 4-5min vila

Stående längd 4st

Längdhopp med 10m ansats 4st (gympaskor, ej max)

Enbenshopp (5hopp per serie) med 4stegs ansats (2 serier per ben)

Mångsteg 2x5steg

Jämnfotahopp 1x5hopp

Knäböj: 8x20kg, 6x50kg, 4x90kg, 3x110kg, 2x130kg, 2x150kg (djupa)

Knäböj, korta explosiva: 2x150kg, 2x170kg, 2x200kg

Frivändning 4x3x30-40kg explosivt, varje serie följt av två upphopp (hoppar och nickar ventilationsrör i taket (på 260cm höjd)

Nerjogg på löband 3min

Lätt stretching

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar