fredag 27 juli 2012

Bra genrep i teknikgrenar

Igår kväll kl 19-21.30 körde jag och min kusin Kimmo ett pass med längd, 300m, diskus och spjut på Källbrinks IP. Passet var en viktig byggsten i att få tillbaka lite känsla i en del teknikgrenar som jag inte hunnit/kunnat köra på över en månad pga skadeproblem. Längdhoppet kändes ringrostigt vid upphoppet, men ansatsen fungerade bra. Längde sista steget lite väl mycket och hoppen blev flacka. Med adrenalin på tävling kommer det dock bli ganska så långt tror jag. Andra "grenen" var sprintuthållighet i form av ett 300m lopp. Årsbästat ligger på 36.1s vilket jag gjort vid tre tillfällen. Nu hade jag 36.2s vilket får vara klart godkänt då jag var uppsvälld i magen innan loppet och kände mig som en öltunna i bålen =) Tredje grenen var spjut där jag kastade klart godkända 47m stillastående med 800g spjutet och itne kände någon smärta i armbågen (hade 5st på 46m) sedan gjorde jag väl lite sämre, men ändå skapliga 59.30 (för att vara träning) utan övertramp med tävlingsansats i motvind. Lite bättre vind och adrenalin på tävling borde ge mig 3-4m till. Fjärde och sista grenen var det som jag fasade mest för, nämligen diskus. Har kastat två pass med 1.5kg diskus sista 5-6veckorna, men bara stillastående. Så fort jag provat kasta med rotation har det huggit till i sidan och jag har fått avbryta passet. Nu inledde jag med riktigt riktigt klena 35.5m stillastående (normalt 37.5-39.5) med 2kg diskusen och sedan provade jag på att kasta med rotation och det fungerade utan smärta! Dock var tekniken helt borta och känslan nere på nybörjar nivå, kunde knappt få ut några diskusar alls i bra "flygläge", men mot slutet började det iaf se skapligt ut. Gjorde totalt 14-15st kast med rotation, varav de 4 sista av 5 var på 40m linjen med 40.40 som längst, vilket är riktigt kort för mig, men någonstans måste man börja. Kan vara kombinationen av att diskus var sista gren och jag började bli trött och att jag inte kört så mycket kaststyrka för diskus sista tiden pga min skada i sidan av bålen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar