söndag 1 juli 2012

Midsummer throw!

För en dryg vecka sedan, på midsommarafton, kastade jag spjut med min vän Thomas Hirvonen i Upplands Väsby, på min klubbs hemmaarena Vilundavallen. Vi döpte passet till "Midsummer throw" och det var som en återförening efter 7år sedan då vi regelbundet körde sk "Midnight throws". Då kunde det vara en helt vanlig vardag om det var sommarlov/semester eller helg och vi hade kört ett pass på dagen och sedan suttit i soffan och sett på film och bortåt kl 23 eller ibland närmare kl 01 började "abstinensen" för att kasta mer, krypa sig på. Vi var på den tiden oerhört jämna i spjut och diskus. Båda låg på ca 42-43m i diskus och 56-58m i spjut (dock körde vi nästan alltid bara 600g spjut och då ca 59-60m då man ju ofast var rätt sliten efter att redan ha kört ett kastpass tidigare samma dag) och på ca 29m med 3kg kulan i "stillastående diskus". Dessa passen kudne pågå i 90minuter och då var det varannat kast som gällde. "Hirvo" inledde med att lägga ut ett grundresultat och sedan skulle man "svara" och till slut var det inne på centimeter-strider! Man kunde tex i omgång 15-20 (!) ha ökat från att i omgång ett (i stillastående diskus med kula) haft 26.80 och sedan efter fem omgångar vara uppe på 28.50 och i sista fem-sex omgångarna kriga på 29.21-29.17-29.20 för att slutligen få på "allt" (när kroppen är på gränsen till helt uttömd på explosivitet) och öka till 29.49 och vråla ut och vara glad precis som om man vunnit SM eller liknande.

Detta "Midsummer throw" årgång 2012 var lite speciellt då vi kastade med olika villkår, då jag var skadad.
Vi båda genomförde våra spjutkast (träningspass) på eget vis. Hirvo körde stillastående kast och  kast med fem stegs tripp ansats och jag gick bara vid sidan av och körde stick kast med ett 600g spjut för att jag itne kunde ta i maximalt pga min skadade höger sida av bålen. Jag fick ont så fort jag försökte kasta över 20-25m. Jag körde även en hel del kast med vänster arm för att balansera upp, vilket jag inte brukar göra i vanliga fall. Sedan körde vi en tävling med lika villkor där båda kunde ta i för kung och fosterland  utan att ha ont, nämligen INKAST med 600g spjut! Man stod jämnfota, båda händerna greppade spjutet ovanför huvudet och så lutade man sig bakåt och skickade iväg "spjut h*lvetet" så långt det bara gick ut på gräsmattan. Eftersom inkast (med medicinboll eller kula) är Hirvos bästat "test gren" och han fortfarande är obesegrad genom sin karriär av de han tränat med på alla träningar och på träningsläger.

Jag inledde med att kasta ca 17m och tyckte det kändes spjut "onaturligt" och sedan svarade Hirvo med att lätta ut spjutet på 21m och säga något i stil med "Oho, är lilla Lasse lite klen?", jag belv iaf taggad och ökade till 20m, dock inte tillräckligt. Hirvo ökade på till 22m och jag laddade på utav "h*lvete" och la ut spjutet på 22,5m och Hirvo insåg att nu var han ju tvungen att börja ta i lite och där började den episka striden.
Vi båda ökade nästan varje omgång, ibland med 2dm ibland med två fot och till slut gjorde Hirvo 25m och jag stannade på 3dm kortare och insåg att Hirvo var min överman...

...denna gång, men nästa gång vinner jag!


 Jag och Hirvo efter att ha avverkat "Midsummer throw 2012".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar