söndag 1 juli 2012

Löpstark och kan kasta igen (efter skadan)!

Några dagar sedan satte jag personligt rekord på 1500m på löpband!
Den episka tiden blev 4.30 (går ej springa fortare, iaf inte på det löpbandet då maxfarten är 20km/h dvs 3.00min/km eller 4.30min/1.5km)!

Jag inledde med att jogga 3min på löpbandet i stegrande fart från 7km/h upp till 20km/h och tänkte se hur länge jag orkade hålla farten. Eftersom jag redan var rätt flåsig vid "starten" så värderar jag detta extra högt. Jag sprang totalt i 7.30min mellan 3.00-7.30 så höll jag 20km/h dvs maxhastighet på löpbandet.
Jag hade ställt in löpbandet på lätt uppförsbacke (steg 2 av kanske 15?) och det bästa av allt var att jag kunde ha fortsatt hålla samma tempo ett tag till. Då det var perfekt jämn fart, inga knuffar av konkurrenter, ingen vind och "varm och skönt" och dessutom hade jag inte detta som en tionde gren i tiokampen, så var det ju optimala förhållanden och kanske inte helt jämförbart med en tid gjord i tiokamp, men pers är pers!
Dessutom sprang jag med iPoden och favorithörlurarna som jag alltid har med mig på gymmet och var inne i "mitt flow". Jag har aldrig sprungit 1500m med musik förut, får väl prova någon gång =)

Jag hade kunnat lägga på en "raketspurt" på detta sista 30sekunderna och säkert kunnat kapa 5sekunder på min tid om det hade kunnat gå att öka farten på löpbandet ytterligare. Jag återhämtade mig väldigt fort och körde sedan igång med mitt styrkepass. I en tiokamp så ligger man ju i princip ner efter målgång och kippar efter andan, nu svettades jag som en gris och hade hög puls, men stod upp och gick raka vägen och hämtade papper, torkade upp svetten och gick direkt till första styrkeövningen!

Så med andra ord är konditionen på topp!

Igår körde jag ett sprintuthållighetspass samt spjut på Sätra IP kl 18.20-20.20.

Jag hade förhoppningar om att kunna springa närmare 90-95% utan att ha ont (med spikskor) och att kunna ta i för fullt eller iaf 95% i spjutkastningen med boll. Båda förhoppningarna uppfylldes!

Passet såg ut så här:

Jogging 800m, dynamisk rörlighet, koordination, löpskolning.
Sprint 300-300-150m med 10min vila mellan loppen (tider 39.2-38.0-16.7s första fot)
Spjutkast (inkl full ansats) med 300g boll, 7-8st ( gjorde 2x81m)
Stillastående spjutkast med 723g bouleklot, 10st (gjorde 55m)
Stillastående spjutkast med 723g bouleklot ner i marken, 3x10st med höger, 2x10 med vänster

Jag tror inte att jag kan kasta diskus eller stöta kula ännu för fullt, inte heller springa häck för där blir det för mycket sidorotation att behöva hålla emot med sidan av bålen med. Men kommer succesivt att börja köra detta med lite lägre intensitet och stegra intensiteten efter känslan i kroppen. Häckgång och bålrotationer med medicinboll fungerar dock utmärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar