söndag 1 juli 2012

Nya rekord på löpbandet!

Idag körde jag crosstrainer och löpband som uppvärmning och även om inte jag hade planerat att springa riktigt så fort (och länge) på löpbandet så kände jag mig taggad och spontant uppe på löpbandet tänkte jag putsa på min 1500m tid där jag har pers på 4.30 på löpband. Hur gör man då detta då maxfarten på löpbandet är 20km/h (4.30 på 1500m), jo man kan hålla samma fart under en längre sträcka och på så sätt förhoppningsvis bygga vidare på sin kapacitet.

Nu valde jag att inte ha uppförslut på löpbandet och köra en snabbare stegring av farten (på endast 30s från 0-20km/h) för att spara energi till "loppet" som började när jag nådde 20km/h.

Jag sprang alltså 1500m på 4.30 och en engelsk mile (1609,3m) på 4.49min. 
Sedan hann jag 1667m på 5.00min innan jag bestämde mig för att inte fortsätta, mest för jag var nöjd med att ha klarat mitt mål, att fortsätta hålla samma 1500m fart i 30sekunder till efter "mål" och för att inte börja dra på mig mjölksyra och bli sliten i benen. Det mest positiva var att jag inte fick någon mjölksyra alls och även om jag svettades och hade flås så var jag knappt trött efteråt och inom en minut efter att jag gått av löpbandet stod jag vid hantlarna och körde uppvärmning för biceps!

Nu blir det troligen inga fler 1500-ingar på ett tag då jag har nästa inplanerade tiokamp 4-5augusti och denna form borde "räcka" enda tills dess och jag prioriterar snabbhetsträning och sprintuthållighet.
Men detta "löpbands-projekt" var en del i rehabiliteringen från mina skador i överkroppen som hindrat mig från sprint och snabbare lopp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar