onsdag 20 april 2011

Tävlingsdebut

Jag har tränat på riktigt riktigt bra sista tiden och snabbheten börjar komma nu, sprang riktigt fort i måndags på träningen då det var accelerationer på 30m, 3x "flygande" 30m följt av 3x60m med 3min vila. I tisdags tävlade jag i Storängsös och även om resultatet inte tyder på samma känsla jag hade i kroppen så kändes stavhoppningen ganska bra, jag stannade på 360 vilket jag tog i första med luft men sedan blev staven alldeles för mjuk då jag springer mycket fortare i ansatsen nu så jag ska beställa en ny stav från Nordic.

Ska bli spännande med en ny stav, är av samma modell som min senaste stav, men nu med betydligt styvare flex, staven är 4.50m =)

Nordic Sport har utvecklat en ny hoppstav, tillverkad
av en unik och hemlig materialblandning, vilket skiljer
sig markant mot andra stavar på marknaden.
Staven har testats flitigt med hjälp av flera internationella
och nationella stavhoppare med mycket gott
resultat. Testerna har visat följande:

• Lättare än en glasfiberstav
• Något mindre diameter än en
glasfiberstav
• Böjer sig lättare i hoppets
inledningsskede
• Ger en kraftfull kick-back i returen

Staven kostar 4700kr.

Efter stavhoppet tävlade jag även i kula där jag hade 14m som mål och det blev 14.03 trots att jag kände mig tömd på energi och lite sliten i benen så det var helt ok.

Idag onsdag körde jag höjd och spänst och höjdhoppet gick riktigt riktigt bra, hoppde 2cm under mitt pers från 7stegs ansats (stillastående start) vilket kändes lovande, trots en högre matchvikt än tidigare. Normalt brukar jag väga 83-84kg när jag tävlar och ha lite underhudsfett och synliga blodådror, nu ligger jag på samma fett procent men väger 87kg (var uppe och vände på 89,2kg innan jag "deffade" bort onödig dövikt, dvs lite mer kött på benen bokstavligt talat (biffat upp låren lite). Vi får se huruvida det är "onödig last" eller mer "horse power" när utomhussäsongen drar igång i maj.

Nu kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar