lördag 12 november 2011

Lördag: Stavhopp, benstyrka och hälsomässa

Dagens pass bestod av stavhopp och benstyrka i Storängshallen kl 9.45-12.15.

Passet såg ut så här:
Jogging 800m
Dynamisk rörlighet, stretching
Stegringslopp
Ansatslöpningar med stav 3x31m (minl tävlingsansats längd är 31m) med "isättning" mot märke.
Pendlingar (3st)
Hopp med 15.5m ansats
Hopp med 19m ansats
Steringslopp 100m
150m med spikskor, tidtagning
Benspark: 10x25kg, 8x45kg, 8x65kg, 8x85kg, 6x105kg
Knäböj, djupa: 8x20kg, 6x60kg, 5x100kg, 3x140kg, 1x165kg (ryggen för trött och stel för att köra tyngre eller fler reps)
Upphopp med skivstång: 3x8reps (20kg)
Bencurl, excentriska (två ben upp, ett ben ner): 4x4-5reps per ben
"Draken" (hamstring/balans övning ståendes på ett ben där man för ett ben bakåt samtidigt som man rör händerna framåt) med 2st serier med 6reps per ben, 5kg viktplatta resp 10kg i händerna.
Stående vadhäv i maskin: 6x12reps 65-120kg
Stående enbens vadhäv med 25kg hantel i handen, 2x8reps


Efter passet gick jag på hälsomässan (Hälsa för alla) i Älvsjö.
Jag hade sällskap av min vän, tillika arbetskollega "Mackan" samt min kära mor.


Jag provade på att köra ett 5minuters program på Hubers balanstränings ("bålstabilitet") maskin http://www.hubermotionlab.com med inställningen "friidrott". Man fick välja mellan 4st utgångslägen (fötter resp händer placerade på olika sätt) för att jobba på styrkan i olika lägen, dessutom skulle man välja mellan att köra snabbhet, maxstyrka eller uthållighet. Jag valde snabbhet. Man skulle först trycka på för att få ett utgångsläge för vilket motstånd man skulle jobba med. Jag tryckte på utav "helv*te" och fick ett väldigt trögt motstånd och fick slita häcken av mig under de ca 2x8set jag körde av 15sekunders intervaller. Plattan rör på sig konstant och man ska trycka olika med höger och vänster sida och hålla de digitala "mätarna" inom en viss zon för att sedan i slutet få ett betyg, eller sammanfattning på hur duktig du var. Ett sätt att hålla reda på om du utvecklas. Denna "lilla" 310kgs pjäs går loss på 299000kr, är tomten snäll i år? =)

Efter ca 3timmars vandrande mellan alla montrar med kosttillskott, massagemaskiner, kläder och mat så blev det ett mycket uppskattat besök hos en kiropraktor på mässan som bjöd på en gratis behandling. Han hade gått på FIG:et på Lidingö med Lennart Hedmark ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Lennart_Hedmark ) och hade provat på tiokamp själv. Han fixade min stela rygg på några få minuter. Det knakade på bra i nacken, bröstryggen och ner mot svanken. Efteråt kände jag mig som "ung" igen =) Har längtat efter att få ryggen justerad senaste tre veckorna, men inte haft tid och möjlighet att göra något åt saken, men så dök detta perfekta tillfälle upp. Nu kanske jag kan ha en brygga i höjdhoppet igen =) Hoppade årsbästa med 1cm i stående höjd i förrgår fast min rygg var stel som en planka =)

Jag gjorde några "fynd" och köpte en låda proteinbars från Dahlblads (banan-choklad), kapslar som skyddar tänderna från plack och tandsten (perfekt när man äter så många små måltider per dags som jag), munskölj med extra flour till halva priset samt ett sexpack med Celsius energi/förbränningsdrycker.

Det är ju lika viktigt att sköta om tänderna som kroppen. Det är ju perfekt att ha ett skydd som hjälper hela dagen, speciellt om man inte har rutinen inne att hela tiden borta tänderna efter varje måltid.

Nu kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar