måndag 24 januari 2011

Tävlingar sista tiden

Den senaste veckan har jag hunnit med två tävlingar, StorängsÖs i Huddinge och Sätraspelen i Sätra.

På Storängsös under tisdagen tävlade jag sedvanligt i stav och kula och hade 390 resp 14.15, årets första 14+ tävling i kula, skönt!

På Sätraspelen (lördag och söndag) tävlade jag under lördagen, efter att ha haft feber i två dagar och ändå jobbat, men avstått träning helt. Kände mig lite seg på 60m tidigt på morgonen och missade final med 1hundadel, kändes som jag kunde gjort mig själv lite mer rättvisa där. Hade iaf 7.49 i försöken, min sämsta tid på 4år? Efter detta var det 60m häck och jag började hitta känslan och sprang bra över första häcken, krashade in i andra häcken och hittade sedan in i rytmen bra och sprang bra på slutet, tyvärr kostade krashen mycket tid, men tiden var 8.83, trots missen årsbästa med 2hundradelar.
Under söndagen tävlade jag i stav och kula, nästan helt identiska resultat som jag hade i tisdags i Huddinge, stav 390 och denna gången kula 14.11. Kulan kändes det som att jag hade mycket mer i kroppen i, men i sista glidstöten på värmen kändes det som att jag åkte på en liten sträckning i nedre delen på höger Latissimus Dorsi (långt ner på utsidan av ryggen), men jag kände inte av detta så mycket under tävlingen, men nu dagen efter ömmar det. Jag hade stötserien (13.93-14.11-13.96-14.04-13.94-x), fick inte alls med trycket från högerfoten och fick därmed inte in allt tryck i kulan tyvärr, men helt ok längder med tanke på den tekniska missen.

Under söndagskvällen fick jag lite massage på vaderna och efter det körde jag lite muskelstimulator (program aktiv återhämtning) på först hamstrings sedan på vaderna. Någon minut in i behandlingen på vaderna fick jag en sjukt kraftig kramp i höger insida av vaden som vägrade ge med sig, jag stängde av muskelstimulatorn och slet i foten för att förska stretcha ut, men foten ville inte röra sig. Riktigt obehagligt det där, men tillslut kudne jag stretcha ut vaden lite så smärtan försvann. Vaden var dock rejält öm och stel under natten och morgonen trots försök till massage och mildare muskelstimulatorbehandling.

Måndagens (idag) första pass var bröst (och som bonus lite biceps):
Crosstrainer 3min
Uppvärmning med kvastskaft
Bänkpress: 2x20x20kg, 8x50kg, 8x80kg, 8x100kg, 8x120kg, 4x140kg (superstrikt och långsatmt/kontrollerat pga att jag var öm i vänster armbåge)
Snebänk: 8x80kg, 5x100kg, 3x105kg, 1x110kg
Sne hantelpress explosivt: 6x25kg, 6x31.5kg
Pec deck: 7x50kg, 7x70kg, 7x80kg
Bicepscurl med hantlar uppvärmning +2set
Bicepscurl i scottcurlmaskin upp till 3x35kg
Bicepscurl stående i med cable: 4x8reps upp till 70kg (hala magasinet)

Vaden var öm från gårdagens kramp och jag masserade den själv lite extra och hade på mig mina kompressionsstrumpor hela dagen på jobbet för att förbätrta återhämtningen.
Bestämde mig ändå för att försöka värma upp och köra det tänkta sprint/spänstpasset på kvällen och det gick helt ok, trots att jag ahde rätt ont i höger sida av ryggen när jag sprang, från sträckningen under gåldagens tävling i kula.

Mina resultat idag på kvällspasset:
3x30m stående start (genom eltid) 3.87s
3x60m genom flygande 30m (eltid) 7.00s (2ggr) flygande 30m 3.13 bästa acceleration (30m) 3.86s
6st stående längd 315cm (tangerat årsbästa)
6x hopp ner från hög låda och direkt upp på hög låda
8x häck-häck-häck och sedan hopp upp på hög låda (höjde alla häckarna för varje omgång från 76-84-100cm)
Nerjogg och stretch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar