torsdag 6 januari 2011

Krampkänningar med krigar på

De sista tre veckorna har jag mer eller mindre varje dag jag tränat någon form av löpning eller hopp känt att det ilat i vänster baksida och vart orolig att något ska "smälla" och därmed fått begränsa träningen rent volymmässigt eller helt avstå vissa moment som tex häcklöpning där jag klipper häckarna med vänster ben. Detta har lett till att jag inte kört så många "friidrottspass" som jag velat sista tiden utan kanske i snitt två-tre stycken per vecka samt utöver det fyra gympass på drygt en timme styck. Väldigt lite träning sett till vad jag är vad att göra, det kan vara bra också då jag ibland varit övertränad, men eftersom min hamstring inte känns helt 100% kan jag inte få ut mer kvalité för det. Tror det kan vara något som ligger och irriterar för det hugger inte, men ibland får jag "pulser" och signaler i muskeln som är obehagliga. Som den sanna krigare jag är så har jag tävlat ändå och då självklart lyssnat på kroppen och skött rehab och återhämtning, bla genom muskelstimulator behandling varje dag samt massage nästan varje dag.

De tävlingar jag gjort denna vinter är:

21/11 Linköping: 60mh 8.85, 600m 1.27.06s
4/12 Huddinge: Stav 330, kula 13.62
21/12 Huddinge: Stav 360, kula 13.46
4/1 Huddinge: Stav 367, kula 13.92
6/1 Norrköping: Längd 643, 60m: 7.45, Stav 380, höjd 182

Som man kan se så började jag stavhoppet på en VÄLDIGT låg nivå, men har börjat hitta tillbaka till den (för mig) stabila hoppning jag hade under 2010 med ett snitt på ca 387 på 10st tävlingar (inomhus bla 390-387-385 och ute bla 396-393-390). Idag i Norrköping tex på inhoppningen tog jag 4m med gummiband i två av mina inhopp och tog 380 med bred marginal, men då jag var inne i ett bra flyt ville jag passa på att prova hoppa med en lite styvare stav som jag hade när jag persade ute i höstas så låste det sig lite, får bra topp men får inte farten igenom hoppet, men när jag får med mig lite lite mer fart, då blir det 400-410 direkt.

Idag i Norrköping fick jag en total "vilse i skogen" känsla, då jag inte pga min ömmande hamstring kunnat träna längdhopp på 4-5veckor, körde jag endast två träningshopp med nästan full ansats (33m mot 38m som är full) i måndags som "grenrep" inför dagens tävling, då fungerade det bra och jag hoppade 655 utan tramp, utan att få till det speciellt bra, nu på tävlingen flytatde jag ut två steg till 38m och fick det att stämma ok i två uppvärmningshopp, men när tävlingen drog igång så sprang jag ojämnt och ryckigt och misade plankan grovt i de två första hoppen och i de hoppen jag träffade plankan var jag tvungen att bromsa in för att inte trampa över kraftigt och fick inte med mig någon fart alls, valde att avstå sista omgången för det kändes hopplöst och jag hade tre grenar till på programmet för dagen.

Jag väljer att avstå lördagens tävling för att ge min hamstring en chans att återhämta sig lite mer och kör istället sprint och mångsteg samt kula på söndag. Vilar på måndag och tävlar i stav och kula på tisdag i huddinge samt tränar onsdagen, sedan vila torsdag och sedan Scandic Indoor games i Huddinge fre-lör-sön, siktar på att köra fem grenar totalt.

Imorgon fredag kör jag rehab och styrka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar