söndag 21 februari 2010

Onsdag-söndag

Jag har varit lite dålig på att uppdatera och skriva på bloggen denna vecka och detta i ärlighetens namn pga vinter-OS =)
Hela kvällarna har jag suttit och spanat på våra härliga svenska vinter atleter som tagit sig fram på snö och is. Jag är oerhört imponerad och igår upplevde jag det största "tv ögonblicket" under kanske hela mitt liv när jag med spänning tittade på herrarnas dubbeljakt (klassisk stil 15km + skate 15km) Johan Olsson gjorde ett ryck med 15km kvar vid skidbytet och luckan var som mest uppe i ca 25s och hela tiden hade jag hög puls och tänkte "kommer etta hålla? snälla snälla, låt detta hålla". Det som gjorde detta ögonblick ännu mer magiskt var samarbetet i laget, Anders Södergren, som hade ett fall i början, och Marcus Hellner som hjälptes åt med att hålla farten nere i den jagande klungan så att försprånget fram till ledaren Johan Olsson inte skulle bli intaget. Johan tröttnade en aning framme i täten och blev ikappåkt, bla av Marcus Hellner som spurtade hem guldet och Johan var stark på slutet och fick en mycket välförtjänt bronsmedalj för sin insats!

För min egen del tävlade jag ju i tisdags som jag skrev tidigare.
På onsdagen var det höjd och kula på programmet, dock träning. Jag hoppade bra trots att benen bara kändes "sådär", det högsta på länge på träning, 190. I kula stötte jag 6 av 8 stötar lite över 14m och gjorde ca 18m med 5kg (avslutade med tre stötar med 5kg kulan).

På torsdagen blev det egen morgontränning i hallen där jag körde intervaller, stående längd och frivändning/stöt.

Passet såg ut så här på torsdagen:

Jogging 800m
Stretching
Uppvärmningslopp 200m på 30s.
7x200m med 1min vila snitt 29.0s (typ 30.5s-30.0s-29.6s-29.3s-28.5s-28.4s-27.8s) (pers) följt av gåvila 200m och 200m på 28.0s.
Stående längd 6st (300-306cm)
Frivändningar 2x5x50kg, 3x70kg.
Frivändning+stöt: 1x70kg, 1x90kg, 1x100kg
Nerjogg 600m + lång stretch

På torsdags eftermiddagen var jag på massage för baksida ben. Djupmassage på vaderna.


Jag var riktigt seg i benen på fredag morgon och hoppade in och jobbade två timamr extra som extralärare i förberedelseklassen i Storvretsskolan hos mamma där jag höll reda på eleverna så de inte bråkade och att de skötte sig.

På fredagen var det inplanerat häck och 800m på träningen och jag var lite orolig eftersom jag dels var lite seg i vaderna att det inte skulle gå så bra, samt att jag börjat få ganska kraftiga förkylnings symptom.

Jag genomförde mitt bästa häckpass denna vinter och körde först 1häck från block, sedan 3häckar sedan ett par lopp över fem häckar. Och jag genomförde alla loppen helt ok. Sedan var det dags för 800m där vi först hade planerat att coach skulel vara hade varv1 och varv3, men nu hade han sin lilla son med sig som han såklart mpåste hålla reda på i en stor hall, med massor av saker som lockar och är intressanta =)

Jag fick springa ensam och körde först ett uppvärmningsvarv på 30.5s och tänkte detta tempo orkar jag öppna på lätt. Sedan kom min något dåliga fartkänsla in i bilden och jag när det var dags öppnade på 28.0s följt av 30.0s och började känna mig stum och svag dels av tuff öppning och dels av förkylningen. Jag kämpade hela vägen in, men sista varvet gick nog 4s långsammare än jag räknat med i färväg.

Nerjogg och stretch på det och en varm dusch och sedan begav jag mig hemåt. Kände direkt när jag lämnade hallen att jag komemr få feber i natt och bli kraftigt förkyld. Och så blev fallet jag hade lätatre feber och näsan rann och jag höll mig dock lug och tittade på OS hela natten. På lördagen kändes det lite bättre och det var samma visa då jag glodde på tv, nu i form av friidrotts-vm från Berlin där jag spelat in 12st dvd skivor med allt intressant från VM, allt från kval till finaler. Sedan åkte jag iväg och handlade sushi och lite godis och fortsatte titta på tv. På kvällen blev det lite melodifestival (man var ju bara tvungen att spana in Dolph Lungren som "terminator") varvat med vinter-OS och vilken kväll det blev framför tv:n! Satt uppe ända till 3.30 då jag somnade precis när sista paret i herrarnas 1500m skridskor skulel gå ut och har bara en svag minnesbild av att det var någon holländare som vann =) Jag sov 8timmar och nu är det dags för en proteindrink och lite motion. Kör lite lätatre gymnastik hemma för att få i gång ämnesomsättnigen inför kvällens sprintpass. Får se hur kroppen reagerar ikväll, är berädd att ställa in ifall jag känner mig risig.

/Lasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar