söndag 21 februari 2010

Söndag



Jag var riktigt sugen på att få komma ut och få frisk luft så det blev en morgonpromenad som cardio. Jag tog mina fettförbränningstabletter, en kopp grönt té samt en liten 20grams protein shake och klädde mig varmt och begav mig ut med pulsklockan. Jag höll hela tiden ett öga på pulsen så jag inte skulle överanstränga kroppen, ifall nu inte förkylningen var helt över. Pulsen kändes stabil och jag var under 100 hela tiden.

Dagens "morgongymnastik" blev en promenad på 44min ute i den friska luften. Valde att gå en slinga på ca 3.5km där jag pulsade fram i snön ute i naturen. Det var helt underbart att få andas in frisk kall luft i lungorna och omges av total tystnad som då och då bröts av ett par skidor som susade förbi mig i spåret. Jag promenerade brevid ett skidspår och njöt av varje sekund, trots att det inte var helt optimalt underlag att gå på då det stundvis var riktigt löst. Eftersom det var många minusgrader så var inte snön blöt, så det gjorde inget. Jag lekte skidåkare och jobbade aktivt med armarna som om jag hade stavar och "stakade" mig fram, trots att jag inte hade en chans mot skidåkarna som "flög" förbi. Efter promenaden blev det mätning (kollar midje-, lår-, biceps-, vadmått för att se att jag bibehåller rätt propotioner som jag vill ha som tiokampare och atlet) och jag var faktiskt riktigt nöjd. Kroppsvikten är stabil på ca 83kg och fysiken känns balanserad och harmonisk. Jag tänkte dock plocka bort ett halvkilo kroppsvikt till SM så jag känner mig extra lätt.

Efter promenaden blev det en proteinshake där jag blandade lite aminosyror, vassleprotein, gainer, beta alanin och kreatin så det blev ca 30g protein, 5g kreatin och lite kolhydrater utan att det blev för kaloririkt. Drack ett stort glas vatten, ett glas Proviva dricka (jordgubbssmak) (snälla bakterier, magens bästa vän) samt tog 4g Omega-3 och två multivitamin tabletter. Till detta åt jag 100g (torrvikt) fiberhavregryn med linfrön och kanel samt en smörgås av grovt fullkornsbröd med två skivor kalkon, cocktailtomater och ruccolasallad på.

Nu väntar lite vila och taggning inför kvällens sprint/spänst pass i Storängshallen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar