lördag 19 februari 2011

Fredag

På fredagen innen jobben tränade jag styrka för triceps och axlar. Körde ca 20set per muskelgrupp och körde på ca 90% av normala vikter i de flesta övningar och körde 8-10reps istället för 5-8reps som jag normalt kör- Detta resulterade i en om än grymmare pump och bra kontakt =) Nu är fokus mer att bygga än att enbart bygga upp maxstyrkan, mer muskler = mer styrka. Sedan inför våren kommer jag att satsa på att krama ur all styrka ur övningarna utan att nödvändigtvis satsa på att växa lika mycket.

Målet är att i första hand utveckla volymen/styrkan i benen, men samtidigt ha samma fina mjölksyretålighet och uthållighet i benen. Vill inte att uthålligheten tar stryk på bekostnad av volymen. Utomhus är det ju längre distanser som gäller i "riktig" mångkamp (inomhus sjukamp är inte lika hög prioritet för mig), ute är det ju som bekant 100m, 110m häck, 400m och 1500m mot enbart 60m, 60m häck och 1000m inomhus. Mitt mål är att komma under 50s på 400m i sommar så jag ska se till att lägga in alla 150m-200m-300m lopp som krävs för att uppnå mitt mål. Sent på hösten körde jag två pass på Källbrink med 3x400m med 8-11min vila där jag snittade ca 54s som bäst och måldet är att köra några till sådana pass så fort snön smälter och förbättra snittet några tiondelar för att sedan satsa påå att tävla lite på 400m individuellt så jag får upp mjölksyretåligheten inför tiokamperna. De ska bli pers i år, lätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar