måndag 14 februari 2011

ISM i mångkamp

Den gångna helgen var det ISM i mångkamp i Norrköping.
Jag presterade några årsbästan och hade en stabil serie frånsett en jätteflopp i höjd, pga skada.

Min serie:
60m: 7.38 (tangerat årsbästa)
Längd: 669 (årsbästa)
Kula: 14.24 (årsbästa)
Höjd: 175
60mh: 8.73
Stav: 385
1000m: 2.47,97 (årsdebut)
Sjukamp: 4990p (årsdebut, pers är 5140p)

I längdhoppet hade jag ett långt hopp i andra omgången med ca 2-3cm tramp, det var ca 15-20cm längre än mitt längsta godkända, så det var ett bra besked om att hoppformen börjar komma upp på gammal god form (utepers i tiokamp 700 (-0.4) och innepers i sjukamp 676).
Tyvärr håller inte min fot för så många hopp just nu och hade redan ont efter första tävlingshoppet och att sedan bara ett par timmar senare hopp höjd är inte så "mysigt". Jag försökte "paketera" in foten så mycket som möjligt och stödja upp, men det hjälpte inte så mycket, för smärtan var relativt "kännbar" ändå, så jag försökte lägga om ansatsen och springa i en mycket vidare kurva, men då blev allt helt "pannkaka" och jag kunde inte få till någon ribbpassage utan "la mig" direkt i upphoppet och krashade rätt in i ribban i alla försök på 181 (stod över 178 för att spara på foten). Stavhoppet kändes hyfsat på inhoppningen och hade ett bra hopp där jag fick en bra "topp" i något av hoppen med den styvare staven. När tävlingen började blev min näst styvaste stav alldeles för mjuk och jag bara flög rätt in i ribban i mitt första försök. I andra försöket vågade jag inte springa på alls i samma fart för att jag var rädd att staven skulle böja sig för mycket och ha ner ribban så jag "joggade in passivt" och klarade min ingångshöjd 355. Sedan stod jag över till 375 efter att ha bytt till en styvare stav. Jag hoppade helt enkelt "skitdåligt" och med minimal vila mellan hoppen började energin ta slut också så det var typ en "hektisk dag på jobbet". Tog 375 och 385 i sista. På 395 började jag hitta tillbaka till min vanliga hoppning, men eftersom energin var på väg att ta slut så orkade jag inte driva på i ansatsen som jag ville, hade dock ett eller två bra försök på 395 vilket hade inneburit innepers med 5cm och bara 1cm under uteperset, men fick nöja mig med 385. Hade inte så mycket motivation inför 1000m, men fick höra att jag behövde slå Rasmus Olofsson md tre sekunder så jag tänkte iaf göra det som krävdes, men motivatonen för att kriga om en riktigt bra tid fanns inte. Min plan innan loppet var varvtider på 33-34-34-34 och förhoopningsvis en 32:a på sista om det fanns krut kvar i benen. Utfallet blev 33s-34s-33s-34s-33s så det blev iaf en hyfsad tid. 0.4s från pers och hade behövt springa på 2.47,06 för att få ihop totalpoängen 5000p, men hade nu istället 2.47,97 och stannade alltså 10p under 5000. Nöjd ändå för jag är trots allt TIOKAMPARE och inte SJUKAMPARE, utan spjut och diskus är det inte lika "macho" ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar