onsdag 2 februari 2011

Sammanfattning av sista tidens träning

Jag kände mig lite småseg i benen under lördagens tävling, sedan onsdagens pass med 1000m+ 4x200m) och därmed blev inte heller resultaten direkt bra på Norrköping Indoor Games. (Allt enligt planen dock, jag behövde få ett formbesked på 1000m och bygga självförtroende, så att man är lite seg några dagar efteråt var det helt klart värt)

60mh: 8.81 (årsbästa)
Kula: 14.21 (årsbästa)
Stav: 363
Längd: 647

Jag tappade tonus och laddningen lite inför häckloppet som tyvärr blev 45min försenat pga att eltiden hade gått sönder och några lopp innan fick springas om osv.
Jag fick stressa till kulan dit jag kom precis när sista omgången var slut, fick lov att stöta en tävlingsstöt och det blev årsbästa direkt 14.21m, men kändes som jag hade mer i kroppen, men just då var jag väldigt nöjd ändå.

Efter kulan var det dags för stavhopp där längdhoppet började precis när stavhoppet slutade, vilket innebar att jag fick stressa för att hinna springa in ansatsen en gång och tappade fokus från stavhoppet som gick käpprätt åt skogen. Hopapde bra på inhoppningen med en kortare men styvare stav än den jag brukar hopp med (430cm och flex 18.1) sedan när tävlingen drog igång började jag med den något mjukare 440 staven och klarade 343 och 363 lätt men på 383 var det stopp då jag var på tok för passiv i löpningen och bara "hängde" in i staven som knappt orkade lyfta mig. I längdhoppet kändes det segt de två första hoppen och jag laddade om lite till sista hoppet (3:e) där jag fick lite hopp om att jag kan hoppa längd utan att se ut som en flodhäst som ger sig på höjdhopp typ. Jag hade då 647 med en del kvar på plankan och kände att, ok nästa gång ska jag vara pigg i kroppen, då himlar ska det bli långt.

Skador är ju som bekant en tiokampares vardag och efter att ha kört ett pass med snebänk och biceps på söndagen skulle jag köra plan bänk och rygg på måndags morgon. Passet gick sådär, kände mig lite små seg körde 5x130kg, 4x140kg och 1x152,5kg (försökte på en 2:a) i bänkpressen. Efter passet började ländryggen ila och kännas obekväm, mot kvällen var det värre och kändes som typ "diskbråck". Tanken var att köra sprint och spänst på kvällen vilket var helt omöjligt, så fprt jag hade accelerarat i två steg så låste sig höften och om jag försökte komma upp i löpningen kändes det som någon stack in en kniv mellan kotorna längst ner i ryggraden. Så det var bara att lägga sig på massagebänken för en 65min genomgång och be till övre makter att det skulle släppa.

På tisdagsmorgonen kändes det inte bättre hade inte kunant sova ordentligt då jag inte kunde vändfa mig i sängen pga smärtan i ryggen, ryggen och benen vägrade lyda när jag försökte vända mig, kändes som jag hade en kniv mellan kotorna och kroppen vägrade röra på sig pga smärtan.

Efter att ha kommit upp på benen på morgonen gick jag ner till gymmet och körde bålstabilitet, knäböj fram och -bak med 20kg, sittande vadhäv samt lite hamstrings. Det började släppa lite i ryggen när jag blev uppvärmd och det fanns vissa förhoppningar om att jag skulel kunan träna något som påminde om friidrott på kvällen.

På kvällen åkte jag till Storängshallen och körde lite jogging, allmänstyrka med kroppsvikten som motstånd samt som svslutning liggande frekvens bensprattel med gummiband, samt fick en massagebehandling på 65min.

Idag onsdag skall jag ner till gymmet och köra lite triceps och på kvällen ska jag försöka göra några längd och höjdhopp med 3-5stegs ansats, men det känns inte helt 100 i ryggen ännu, i vissa lägen nyper det till lite, men klart på bättringsvägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar