söndag 14 november 2010

Mångkampsträff


Nicklas Wiberg, Rasmus Olofsson, min coach Bosse samt jag under förra årets mångkampsträff.



Varje år samlas ju mångkampslandslaget ett par gånger för en utvecklingsträff där man genomför gemensam träning och en "hemlig" social aktivitet (avslöjas först när det är dags).

Årets träff ägde rum i Västerås 12-14november och innehöll föreläsningar om kravprofil (vad bör jag prestera på tex ett coopertest eller vilka resultat bör jag göra på flygande 30m och i en tiokampsserie för att att ta en OS-medalj), teori och praktik inom sprint och spjut med videoanalys samt social aktivitet form av "Fångarna på fortet" på Arosfortet (tremannalag och 37st celler/rum med olika utmaningar.

På fradagskvällen körde jag och min coach Bosse en rundvandring i stan i Västerås för lite extra cardio (30min) och sedan gick vi direkt in på hotellgymmet och körde 30min cardio på cykel och crosstrainer. Jag avslutade med en lång stretching.

Vi körde ett sprintpass under regi av Nicklas Wibergs tränare Kjell och Nicklas själv som innehöll en del uppvärmningsövningar, accelerationer samt 3+3x60m med gåvila vilket jag tyckte fungerade bra med tanke på att jag haft ryggproblem. Senare på dagen körde vi även ett spjutpass under uppsyn av Anders Borgström som gav oss mångkampare bra råd om vad man ska betona och fokusera på under spjutträning, vad som ger mest utdelning och vad som avgör hur långt ett spjutkast blir. Vi blev även filmade och kommer få detta mejlat till oss. Jag är helt klart nöjd med min kastning och att ryggen "hängde med" trots att jag haft lite problem sista tiden.

På söndagen efter frukost gick jag in på hotellgymmet och körde 12min armar intensivt för att "bibehålla/underhålla" styrkan i dessa (körde superset mellan biceps och triceps med hantlar från 2kg upp till 20kg) efter detta blev det samling och diskussion kring skador och hur man kan förebygga dessa samt ett uthållighetspass designat för mångkampare. Svettigt värre och ett grymt flås blev det för mig, man valde ju själv hur "jobbigt" man ville det skulle bli genom att välja hur fort man sprang och hur mycket man "tog i". Det rörde sig om en cirkelbana där man jobabde på olika stationer och mellan varje station sprang ett, ett och ett halvt eller två varv på den 200m långa rundbanan för att bygga upp flåset innan man gav sig på stationerna. En station var step up på läktare samt nedhopp, en station var medicinbollskast (7st bakåt, 7st framåt och 7st bakåt), en station var 2x30m mångsteg, en station var lådhopp och häckhopp och en station var tex "draken" i kombination med utfallssteg. (man körde non-stop i ca 25-30min?)

Imorgon måndag blir det dubbla pass i form av styrka på dagen och sprint/spänst på kvällen (om ryggen känns bra).

Sov gott!
mvh Lasse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar