onsdag 15 september 2010

Onsdagens äventyr

I onsdags inledde jag dagen med att besöka Carl Askling fr att kolla upp min hamstring och fick det glädjade beskedet att den nu är nästintill helt återställd. Jag kan "greppa muskeln" dvs använda den och den har börjat växa bra, är pyttelite svagare i den än andra sidan, men inte nämnvärt. Så nästa besök blir först 29:e november.

Det blev två mycket lyckade och sköna pass idag!

Pass ett på Storvretsbadet i Tumba såg ut så här:

Crosstrainer 3-4min
Lätt uppvärmning i sittande ryggmaskin
Marklyft: 10x70kg, 8x100kg, 5x130kg, 3x180kg, 2x200kg
Latsdrag: 15x35kg, 10x55kg, 8x80kg, 8x100kg, 2x6x120kg, 5x130kg
Chins med vikt: 10x10kg
Chins olika varianter: 3x8reps
Sittande rodd i maskin: 10x50kg, 7x75kg, 6x100kg
Stående stångrodd: 10x60kg
Ryggresningar med vikt: 13x20kg + 7reps till utan vikt
Omvända benlyft (benlyft i bellyback): 10reps
Shrugs: 10x20kg hantlar

Pass två körde jag på Bosön (med Mattias "Sunne" Sunneborn):

Jogging 600m
Stretching, uppmjukning
Utmaning i stående höjd jag tog 154 (årsbästa!), Sunne tog 150cm.
Utmaning i kulkast med 4kg kula: Jag gjorde 18.23 framåt och 20.02 bakåt, vilket inte var någon match för Sunne som gjorde 19.34 och 23.35m.
Nästa utmaning var "chicken race hoppning". Vi hade dragit ut ett måttband från stavmattan och man skulle starta sina jämnfotahopp resp femsteg så långt ifrån mattan som möjligt och avsluta med en "sittlandning", dvs ej på fötterna. Man skulle alltså gärna komma upp på mattan, annars fick man "chiken out och avbryta hoppet eller så fick man en sk "rough landing" på den hårda Mondobanan.
3st jämfotahopp (tre omgångar och man skulle utmana och förbättra för varje omgång), jag hoppade upp 9m ifrån mattan och lyckades få upp hela rumpan och utsträckta ben på stavmattan (säkert i nivå med mitt pers i sand som är 9.30), det blev en viktig seger där med 10cm bättre resultat än Sunne.
Stående femsteg var nästa och där fegade vi först båda i början med 13m sedan ökade sunne till 14m och jag klarade också 14m, sedan i sista ökade Sunne till 14.30 och klarade med säkert 50cm till godo, jag lyckades också komma upp på mattan, eftersom vi inte hade fler omgångar blev det oavgjort.
Nästa utmaning var spänsttestet (tre stegs spänst testet), man skulle hoppa upp jämfota utan ansats och lyckas hänga i räcken på olika höjder. Första höjden tror jag var 300m sedan var nästa 305 och sista 310cm och båda klarade alla höjderna i första.
Efter detta blev det "flygande 30" with a twist. I första momentet skulle man springa flygande 30m (genom eltidszon) så snabbt som möjligt, BAKLÄNGES (man startade 10m från fotocellen). Jag fegade och var rädd för att ramla och krocka och var allmänt dålig och fick 6.60s som bäst, "Sunne" som alltid jagar rekord kom in på fina 4.60 (Svenskt rekord?). Jag blev klart utklassad!
Nästa moment var flygande 30m med gissningsmoment. Man skulle säga vilken tid man skulle få, valfri accelerationssträcka fram till fotocellen. Mattias berättade även om hans utmaning med Christer Holger (en fd duktig tiokampare) som han kört kläd race med, man skulle plocka av ett plagg för varje lopp. Sunne hade kört i kalsonger och spikskor, Holger hade sprungit naken =)). Inspirerad av detta körde jag i enbart kalsongerna och Sunen drogs med av "grupptrycket" och körde i enbart korta tights. Sunne vann naturligtvis denna tävling, han sa 3.50 och hade 3.59 i första, sedan sa han 3.25 och hade 3.25 i andra. Jag sa 3.50 i först aoch hade 3.69 i andra sa jag 3.34 och hade 3.36, dock var det gympaskor och ej max som gällde.
Efter detta körde jag lite "jogging" i form av 1500m träninging submax, flytlopp utan syra och hade 1250m på 4min (4.48min fart på 1500m) och hade lätt kunnat köra säkert 400m till i samma fart. Mattias gick på massagebehandling under 60min och under den tiden körde jag spjutstyrka i form av 20st kast med 2kg kula, 60st kast med 1kg medicinboll modell "stående spjut" samt 12st kast med 800g spjut (två-tre stegs ansats) samt avslutande med medicinboll 5kg och inkast med medicinboll 3kg.
Passet rundade jag av med 400m nedjogg och stretching. Fick skjut av Sunne hemåt och vi planerade lite inför kommande pass.
Härligt det där med utmaningar, jag har nog funnit min jämnlike, alltid nya övningar och utmaningar på lager. Dessutom har Sunne fått blodad tand för det här med mångkamp, det lär bli sjukamp inomhus och tiokamp utomhus nästa sommar! Nu kör vi!

1 kommentar: