onsdag 2 juni 2010

Onsdag


Bilderna är från 2007 års säsongspremiär i Hellaskastet 6maj då blev resultatet 56.29 (för övrigt 14.64 i kula och 45.15 i diskus samma tävling)

Idag har jag tagit det lugnt nu på dagen eftersom det är tävling på kvällen.


Har cyklat totalt 25min (t/r) till affären och hämtat ut mitt paket med kosttillskott och handlade en hel del (viktmässigt iaf). 3.8kg äpplen, 1kg bananer, 2liter mjölk, 1liter mild naturell yoghurt, Alaskan pollock fileér, två Powerade sportdryck, två fullkornsbröd samt 1.5kg vattenmelon. Totalt 11.75kg matvaror samt till detta mitt paket på 2.75kg. Tur att man hade cykel så man slapp trötta ut spjutarmen inför ikväll.




Ikväll är det tävlingsdebut på Sommaröset i Vallentuna i spjut. Tyvärr fick jag idag bekräftat att min andra gren 1500m är inställd, vilket jag hade sett fram emot att jaga mitt pers (4.38,11min) i. Jag kommer istället att köra 1500m på lördag i Sätraspelen tillsammans med kula. På söndagen är det diskus och spjut inplanerat samt eventuell stav om det mot förmodan skulle kännas superbra i baksidan och tidsprogrammet inte krockar, isf är det stavhopp med 10stegs ansats och en något mjukare stav som gäller.




Vad har jag då för förväntningar på kvällens tävling?


Eftersom det endast är spjut (eftersom 1500m är inställt) så kan jag ju gå in och fokusera mer mentalt på den grenen och hoppas såklart därigenom kunna prestera bättre än om jag haft 1500m i bakhuvudet som skulle ha börjat 50min efter grenstart för spjut. Jag har aldrig presterat 60m+ i en säsongsdebut så det är det självklara "minimi" målet. Jag har kastat mer mängd med boll inomhus än tidigare inför en debut och känner att jag har mer tryck i armen, vilket jag också bevisat genom träningspers i stillastående spjut med 4.35m (52.85m, perset var 48.50m från 2008). Förra året gjorde jag som längst 62.90m med ansats och året innan (2008) presterade jag mitt gällande pers 64.27m. Målet är att göra någonstans i de trakterna, trots att jag då inte hade en hamstringskada och körde med full ansats. Idag kommer jag att kasta med 9stegs ansats, vilket innebär att jag har nästan hälften så kort ansats än tidigare på tävling. Detta för att minska belastningen på hamstring i löpningen samt i stämmet. Jag har endast kört ett pass med ansats denna vår och det kändes lovande, gjorde då 60.35m med endast 5stegs ansast och något längre med 9stegs ansats trots att jag inte fick en lika bra träff och kände mig sliten mot slutet av passet (hade kört massor av diskus och spjutkast innan). Hur jag reagerar på tävling och om ansatsen kommer att stämma får vi se ikväll. Jag kommer dock ha vädret på min sida, solsken och 19grader är lovat ikväll (tävlingen börjar kl 20.00).




Förra året debuterade jag i spjut i Täby vårmångkamp och hade då 56.07m och ådrog mig en ljumskskada i tredje kastet (sedan presterade jag 61.28m tre veckor senare i Estkampen), året innan (2008) debuterade jag med 57.63, även då i Täby vårmångkamp och gjorde sedan två veckor senare på Sätraspelen 61.30m.




Mvh Lasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar