torsdag 3 juni 2010

Pers i spjut, 64.51!

Säsongsdebuterade ikväll i Vallentuna på Sommaröset i spjut.

Efter en skön inkastning där jag gjorde två stillastående kast (ca 48 och 51m) följt av tre kast med 9stegs ansats (ca 62-64-65.5m) alla utan tramp. När alla kastat in och det var dags för tävlingsstart anslöt några tjejer och ville kasta in och då blev det en irriterade försening på tävlingen. I första kastet spände jag mig en aning i ansatsen och tog två extrasteg(!) och trippade in och tappade mycket fart, men tack vare bra klipp i armen klämde jag iväg spjutet till 64.51 (pers med 24cm) direkt i första kastet. Var riktigt besviken och irriterad över att jag inte fick ansatsen och stämma i kastet och trodde spjutet skulle landa på dryga 55m, så det blev en liten chock när jag fick höra mätningen! I andra kastet fick jag inte heller ansatsen att stämma lika fint som i värmen, utan trippade också då två extra ministeg fram och tappade ut spjutet åt sidan till ca 58.5m (minns ej mätning). I tredje kastet kände jag att jag börjat tappa trycket och inte var lika varm och explosiv som i inledningen av tävlingen, men istället fungerade ansatsen bättre då jag flyttat fram en halvmeter, kastet mätte 61.11. I fjärde kastet blev det ett alldeles för högt kast i motvinden som dök ner på 59.81 och i femte omgången "tvingade" jag iväg spjutet till 61.96 utan att få till det speciellt bra. Kände redan efter tredje kastet att jag inte kommer kasta längre och att trycket är borta och att risken för att jag skadar armbågen är stor när jag vräker på med nästan enbart armen och inte får till tekniken, funderade på att avbryta tävlingen i det skedet. I sista omgången ville jag kasta långt, men en jobbig motvind och låg energinivå gjorde att spjutet damp ner på 60.15m.

Det jag tar med mig är känslan i inkastningen och perset från första tävlingsomgången och känslan av att det finns mer i kroppen om jag får gynsammare vindar och hittar tillbaka till den sköna känslan från inkastningen.

En skön säsongsöppning med mersmak och skönt att vara tillbaka på tävlingsbanan efter skadeuppehållet på 13veckor.Har en bit kvar för att baksidan skall vara helt 100% och tåla maxbelastning i löpning och hopp, men har iaf kommit en bit på vägen.

1 kommentar: