torsdag 19 augusti 2010

Sovmorgon!

Imorgon blir min första sovmorgon på 11 dagar i sträck! Jag har jobbat non-stop i 11dagar och då behövt kliva upp mellan 5.45 och 6.45 varje morgon, vilket kanske inte är så onormalt. Däremot har min andel sömn varit katastrofal under denna period, jag har i princip lagt mig 7,5-8 timmar före jag ska stiga upp varje natt, men endast en natt va dessa sovit 7timmar i övriga fall 1-5timmar och övrig tid legat och vridit på mig utan att få den vila/återhämtning jag velat =(
Sömnbristen och stressen till träningarna direkt efter jobbet har garanterat dragit ner på min prestationsnivå och mitt humör en hel del. I princip springa med träningsväskan i maximal fart 800m till tunnelbanestationen direkt efter att jag plockat undan tjockmattor, plintar och häckar efter ett dagsverke på GIH (7timmars arbetsdag) för att först hinna med tunnelbanan, för att sedan kunna springa som en amerikans fotbollsspelare (tacklandes) bland "tröga (trötta) träskallar" i ca 800m för att hinna med ett pendeltåg så att jag inte kommer allt för sent till träningen. Har jag haft tur har jag hunnit äta något efter jobbet, annars har man fått överleva på en pre-workout drink och en sockerfri redbull och vatten tills kl 20.30-21 då man kommit hem. Stress och en missad måltid per dag samt dålig sömn är ju inte det optimala upplägget för en tiokampare (för vissa är detta vardag, men för mig är det inte vardag och absolut inget jag tänker ens försöka ge mig på så länge jag idrottar seriöst, då jag är van att köra två pass om dagen och kunna ta en powernap därimellan och koppla av). När man jobbar heltid är det i princip omöjligt att hinna med dubbla pass om man inte bor precis intill jobbet eller har ett jobb där man kan "gå ifrån" en stund på dagen/förmiddagen för att tex gymma. Jag jobbar med barn och har ansvaret för dem från den stund då föräldrarna lämnar av dem på morgonen tills de blir hämtade på eftermiddagen, under denna stund är det 100% fokus på barnen.

Imorgon börjar äntligen den period jag sett fram emot en mycket lång tid, toppningen.
Jag skall öka på mängden kvalitets sömn och lägga in någon mer vilodag och bara känna hur kroppen blir starkare och piggare för varje dag som går. Därigenom hoppas jag också att träningsresultaten höjs och att insatserna på tävling också blir ännu mer positiva (allt är ju bonus efter den allvarliga skadan jag fick på inne-sm i längd i februari 2010, tills skadan läkt helt).

Här närmast blir det imorgon (fredag) spjut samt lätt spänst/trappa och gummiband på dagen och på kvällen färd till Borlänge, där jag skall bo hos min kusin inför söndagens SM-tävling i spjut som går i Falun.

För att återgå till gårdagens träning så bestod den av sprint, längd och mängdkast med boll (för spjut). Passet innehöll bla maxlopp på 80-60-40-150m samt längdhopp från 11 och 13stegs ansats (den längsta ansats jag haft sedan skadan). Efter första loppet (80m) fick jag en kraftig kramp ("ryggskott") känsla i vänster nedre del av ländryggen vilket gjorde att jag kände mig en aning kraftlös och låg i löpningen, trots att det kändes soma tt det fanns tryck i benen i löpningen. Coach tog tid på loppen och jag hade på 80m 8.7s, 60m 6.5s och 40m 4.5s samt på 150m 16.6s. På framförallt 150m var jag grymt hämmad av ryggen, kändes som jag spände mig otroligt mycket för att ligga högt i löpningen, eftersom jag hade ont i ryggen och sprang "lowrider" för att det kändes mindre i ryggen när jag var avslappnad i bålen, (sprint+lowrider=inte bra kombination).

Längdhoppen kändes rytmiska och helt ok med tanke på känslan i ryggen. Hoppen var hyfsat långa med tanke på det och det skall bli intressant och se hur långt det blir med en "färschare" rygg.

Idag torsdag blev det kula efter en lång dag på jobbet och stress till träningen. Han dock äta precis innan passet, men fick träna med fullproppad mage och "gravid aphona" look.
Gjorde ganska bra ifrån mig i bakåtkast med 7.26kg kulan med tanke på stress och att jag kände mig lite sliten. Tangerade årsbästa i stillastående kula vilekt var helt ok sedan blev det 10-12st glidstötar med 7.26kg kulan där jag itne fick till någon fullträff, men däremot stötte otroligt stabilt (av ca 10-12stötar var 8st inom 5cm (ca 13.90) och tre över 14 (14.19 som längst).

Med ett bra styrkepass och några nätters bra sömn så blir det en halvmeter till. Det viktigaste är dock att jag behåller denna jämnhet så att jag kan käna mig säker när jag stöter i en mångkamp. Formtoppningen lär ju medföra att det blir lite längre på tävling, men jag har inte alltför höga mål med resultatet i kula i en tiokamp just nu, 14m känn som en "lagom" nivå, även om jag vet att det inte är allt för mycket kvar till mitt mångkampspers 14.89 (den mångkampen hade jag serien 14.89-14.89-x, instötning 15.90) (individuellt är pers 15.23)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar