tisdag 31 augusti 2010

Träning, fiske och tävling

De senaste dagarna har det inte blivit något blogande pga motivationsbrist helt enkelt. Har inte känt att det funnits något roligt att skriva om. Här kommer iaf en kort resume av vad som hänt de senaste dagarna =)

Fredag var vilodag. Då passade jag på att fiska i Tumba och drog upp en minigädda och tappade en ganska stor (närmare 2kg) precis när jag skulle lyfta upp den ur vattnet (fiskade med spinnare från stranden). Efter detta blev det lite svampplockning (mini kantareller).

Lördag och söndag var det tävling resp jobb (kl 9-12 på Stockholm Tennis Academy) och tävling kl 13 i Huddinge (stress :))
Tävlingarna gick väl sådär, i stav tog jag ingångshöjden 355 lätt i första (rev ut mig på nästa höjd 375 för att staven blev för mjuk, flög rätt in i ribban tre ggr, vägrade byta till styvare stav i sista pga självförtroende inte är på topp med den staven). Efteråt var det höjdhopp och det kändes ok, även om jag inte hade det där "lilla extra" i benen den dagen. Hoppade 183 (tog 174-177-180-183 i första). På söndagen var första gren längd och där kändes det inte så bra i värmen då vänster baksida hela tiden kändes lite stel och jag var orolig att jag skulle sträcka mig så jag bestämde mig för att bara göra ett hopp ifall jag gjorde kring 650 (två steg kortare än full ansats). Jag hade 651 i första hoppet och avbröt tävlingen för jag var nöjd med det beskedet och baksidan kändes helt ok efter hoppet. Nästa gren var diskus och där gjorde jag som jag brukar på tävling, spände mig och tog inte ut första rotationen lika bra som på träning vilket gjorde att jag inte fick lika mycket fart in i diskusen som på träning. Hade i mina sex kast serien 41.62-42.62-x-ca 39.50 (trampade ej, men ville inte ha det mätt)-41.24-42.13 och även om serien var rätt stabil ville jag ju såklart kasta ett par meter längre. Avslutningsvis blev det kula och där kändes det supertungt och jag hade inte något tryck kvar, gjorde 12.90 stillastående i värmen och krigade ut 14m med övertramp i värmen följt av 13.18 i första tävlingsstöten sedan ett par på ca 13.50-13.60 som jag inte orkade stå kvar på följt av två misslyckade och 13.24 i sista. Klart besviken då jag tycker jag ska kunna stöta 14m under vilka omständigheter som helst.

Måndag: Jag kände mig revanschsugen efter "misslyckadet" i kula och diskus och körde ett dubbelpass bestående av först 2,5timmar kast på Rödstu Hage IP i Tumba. Jag cyklade 20min till arenan och körde en lätt uppvärmning på plats. Jag inledde med att kasta helt ok i bakåtkast med 7.26kg kulan och i regnet stötte jag 13.12 stillastående (helt ok för mig under denna period då jag fokuserat mer på att vara lätt i kroppen och inte kört så mycket överkroppsstyrka eller för den delen knappt någon benstyrka alls på gymmet). Glidstötarna ville sig inte riktigt, men kände mig ändå starkare i kroppen än igår, hade som längst 13.86 och ca 5st på 13.70, alla stötar "gled ur handen" i regnet, men jag fick ändå tillbaka lite självförtroende i denna gren. Nästa träningsgren var diskus där jag gjorde 3st stillastående kast som alla landade på ca 37m (medvind) och sedan gjorde jag 4st mångkamps-tävlingar (dvs 4x3 kast) där fokus i varje ny tävling var stabilt och säkert i första sedan attack och fullt ös i de resterande två kasten. Mitt längsta kast var 43.75 vilket är värt ett par meter till i motvind.
Efter diskusen blev det 8st kast "stillastående dikus" med 2.75kg kulan och där nådde jag skapliga 30.30 (pers är 31.70, men 30+ är ok med min nya profil där jag inte lagt så mycket fokus på överkroppsstyrkan). Sist men inte minst belv det spjutträning med bouleklot (723g) gjorde väl ca 40-50st kast varav en del in i nät och några där jag kastade ut på en grusplan stilalstående och mätte, vilekt först gick segt då det regnade rätt kraftigt och det var rätt kallt, vilket gör att armen inte vill "släppa". Först är man alltid "feg" för att det ska göra ont och håller igen, sedan allt eftersom smärtan släpper och försvinner (ja den försvinner helt efter några kast) så kan man ta i för kung och fosterland. Rundade av passet med att cykla hem 20min.

Efter ett par timmars vila blev det gym i 1h 45min i form av styrka för i princip hela överkroppen. Inledde med plan hantelpress med fokus på explosivitet, körde 6:or på 18.5-25-33.5-42kg sedan bänkpress (gjorde 1x140 och 1x150kg utan passare, vilket får vara godkänt för den klenare "nya" Lasse (kände väl att jag var rätt seg efter kastpasset) sedan körde jag snebänk ettor på 100,105 och 110kg. Körde även cablecross 6x60kg och pec deck. För triceps och axlar körde jag lite hantel och cable övningar och körde även ett par set biceps varefter jag avslutde med en rejäl genomkörare för ländryggen med ryggresningar med vikt, omvända ryggresningar (benlyft) , pendlingar i räck, mage i maskin samt lite sida (obliques).
avslutade med en rejäl stretch. På kvällen belv det massage för hela ryggen samt lätatre massage på hamstrings och vader.

Idag tisdag inledde jag dagen med att hjälpa föräldrarna att rensa takrännan på radhuset. Jag vågade klättra upp för stegen på sidan av huset till det ca 5m höga taket trots att jag är höjdrädd och hade med mig ett kvastskaft upp som jag rensade stupröret och rännan med på slam som lett till "översvämning" =) Efter detta blev det en powerwalk med inslag av stegringslopp i uppförsbackarna, det tog 30min. Sedan blev det frukost. Innan powerwalken hade jag tagit 40g complete protein samt fettförbränningstabletter. Körde för att väcka kroppen för kvällens tävling samt för att putsa lite extra på formen innan kolhydratsladdningen på torsdag och fredag inför helgens SM i tiokamp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar