torsdag 5 augusti 2010

Torsdag, skön träning!

På onsdagskvällen när jag kom hrem från rundvandringen i Stockholm så blev jag supersugen på att gymma lite så jag körde lite i mitt "hemmagym". Körde mage och biceps med cable och gummiband samt lite skivstång. Grymt skön pump och in med protein och kreatin så jag kunde växa mig stark under natten =)

På torsdagen hade jag förmidagen och dagen fri från träning och hade dagens enda pass kl 17 på Källbrinks IP.

Passet var helt undebart på två sätt, inga skadekänningar och lovande resultatnivå trots att kroppen inte kändes superpigg.

Hoppade höjd med fem och sju stegs ansats och fick på en helt sjuk träff i mitt andra hopp från sju stegs ansats, ett lyft som lätt hade räckt över höjdperset (dock låg inte lika högt just då), sprang på rikgit aggressivt i ansatsen och satte i foten bestämt och jag orkade stå emot bätrte än i de andra hoppen och fick därför med mig all fart uppåt istället för att få ett "längdhopp" =)

Efter höjden var det dags för längdhopp med fem och sju stegs ansats gjorde totalt ca 10 hopp och känslan var riktigt bra i vissa hopp, känns som det finn lite hoppstyrka där i benen, gäller bara att toppa upp sig till någon tävling så man kan plocka fram det, dock tror jag itne kroppen är redo för full ansats ännu, trr muskelfästet skulel gå i tusen bitar om jag krämade på en full ansats just nu, men målet är att vara ute på en längre ansats än just nu iaf kanske till och med full ansats om en dryg månad när mångkamps-SM äger rum på just Källbrinks IP där jag tränar.

Efter höjdhoppet blev det ett 4min test där man helt enkelt ska försöka komma så långt som möjligt på 4min (så många meter som möjligt på rundbanan), man utgår alltid efter den måltid eller de 1500m-tempo som man skulle vilja prestera och försöker hålal det så länge man kan. Jag har som mål att göra ner mot 4.30min på 1500m (pers är 4.38,13 årsbästa 4.38,46) och utgår då efter ett tempo som är 17,5s per 100m eller 35s per 200m eller 70s per 400m. Dock är det tungt att hålla precis samma fart, utan jag tenderar att öppna första varvet på måltiden, tappa lite på andra och tredje varvet och sedan avsluta starkt och ta igen en del av tiden. Idag kom jag upp i 1325m vilket är tangerat nästpers (gjorde 1332m inomhus och hade då 1325m som näst bäst) nu hade jag alltså 1325m (1332m på 4min är exakt 4.30min fart på 1500m) vilket är utepers med 5m och bara 7m från mitt pers från inomhussäsongen. Har inte kört specifik träning för 1500m på ett tag så jag visste inte riktigt hur löpformen skulel stå sig, så jag var helt klart nöjd efteråt. Speciellt efter att jag endast legat "död" på marken i ca 20-30s innan jag reste mig och joggade vidare utan att ha någon märkbar mjölksyra och kände mig pigg och fräsch för att köra medicinboll abra ett par minuter efter, så återhämtningen är mycket bra iaf.

Avslutade passet med medicinbollskast (rakt upp, bakåtkast, framåtkast, inkast och dubbelstöt) samt rehab för min hamstringskada.

Imorgon blir det spjut på dagen då pappa skall följa med som "nedslagsdomare" (och jag blir extra taggad och vill kasta långt) samt på kvällen blir det ett pass stav och häck med coach.

Eftersom kroppen känns såpass hel och smärtfri som den gör just nu (dock om än med fotledsstöd stenhårt åtdraget runt vänster fotled) tänker jag tävla på onsdag nästa vecka på Stockholm stadion och ge mig på grenarna 110m häck, stav och spjut. Häck är en gren som jag ser fram emot med en skräckblandad nyfikenhet. Jag vet att de pass jag kört med 100cm häckar och kortare avstånd känts riktigt bra och jag har inte känt av min skada alls, men det är åndå en gren som frestar på en hel del. Dock vill jag bygga upp lite självförtroende och känsla inför mångkamps-SM och få ett besked att kroppen håller.

Nu laddar jag för långa spjutkast imorgon, målet är 49-50m stillastående och nosa på 60m med trippansats (ca 5-6steg med början på gräs och utkast från asfalt i gympaskor) med 800g spjutet, då vet jag att jag gör 65m med spikskor från riktig ansatsbana med 8stegs ansats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar