onsdag 25 augusti 2010

Tisdag och onsdag


Igår tisdag var det häck, längd och 300m inplanerat, men det blev 400m istället för 300m.


Källbrink:


Jogging, koordination, häckgång, stegringslopp
2x5häckar med 5stegs rytm 100cm
1x1 häck från block (100cm), 1x2häckar från block (100cm), 1x3häckar från block (106.7cm)
1x110m häck från block med tidtagning (första rörelse) 15.7s (106.7cm)
1x1häck från block (106.7cm)
1x110m häck från block med tidtagning (första rörelse) 15.4s (106.7cm) (träningspers)
2x längdhopp med 11stegs ansats
4x längdhopp med 13stegs ansats
400m från startblock med startkommando, submax (skulle ha ca 39s vid 300m och sikta på 53s i mål). Jag hade 53.5s i mål och 39.6s vid 300m.


Valde att köra 400m i lite luganre tempo istället för maxning på 300m för att jag kände mig lite sliten i vänster baksida lår (ej den skadade sidan) och inte ville springa "max" utan hellre köra i lite lugnare fart, men ändå få ut något av träningen.


Efteråt gick jag ner på gymmet och körde 20min benstyrka (benpress, lätta explosiva knäböj, utfallsgång med hantlar, enbens rakbens marklyft med hantel, sittande vadhäc och stående vadhäv samt Trandenkov (glidövning för hamstring).


Mycket nöjd med känslan i kroppen och passet i sin helhet.

På onsdagsmorgonen var jag hos Carl och kollade upp min hamstring (den som jag skadade i vintras) och äntligen har den börjat repa sig och jag kan "greppa" muskeln när jag spänner den, dvs den är inte bara "dökött", en bit kvar till full kapacitet, men en bra bit på vägen nu såhär ett halvår efter skadan.


Efter besöket hos Carl åkte jag och hämtade ut mitt paket med en massa kosttillskott bla inför mångkamps-SM som kommit med posten. Prestationshöjare, Vitargo Electrolyte, Vitargo Carboloader, Vitargo performance bars samt 2kg complete protein (smaken blåbär/vanilj). Samtidigt handlade jag ca 10kg annat så det var ca 14kg man fick släpa hem från affären den dryga kilometern (bla 4liter cola light, citron, hela linförn, krossade linförn, vitlök, fiber havregryn, HP chili sauce, hot sauce, Alaskan pollock fileér, fläsk karré, 2kg äpplen och hör och häpna lite lösviktsgodis.

När jag lagat lite fläskkarré med quinoa och chili sauce var det dags att se lite på film och sedan tog jag cykeln ut till dammen för att fiska lite efter gädda och abborre. Efter ca 20min fick jag på mitt livs träff! 84kg på kroken och då pratar vi en köttig biffig best! Jag lyckades fastna med en wobbler (ett fiskedrag) i mitt "diskusfinger" och kände först ingen smärta och tänkte den satt nog inte så djupt, men sedan gick den inte att dra ut så jag fick packa ihop och cykla hem med wobblern hängandes i fingret. Hemma blev det verktygslådan och "knippsa" av kroken med en tång och sedan trycka igenom kroken då den inte gick att dra ut pga hullingen. Måste erkänna att trots att man är Ironman så gick det inte helt smärtfritt. Var ju först tvungen att trycka igenom kroken genom huden och kroken ville inte först så jag fick sticka ett litet hål som den fick komma ut igenom, sedna var det bara att trycka på och hålla minen =)

Lite Allsår sprit och ett plåster på det och fingret är som nytt. Imorgon är det tanken att köra höjd och diskus och med min rymma kosthållning och regeneration (bra läkkött) så skall det nog inte vara några problem att köra diskus om än med plåster på fingret.

Idag var alltså en vilodag (en inplanerad sådan) för att låta benen vila eftersom väånster baksida kännts lite sliten sista tiden och jag ju är på väg att toppa mig en aning ("toppning" = vila = tortyr för en träningsnarkoman), bara ett pass om dagen, typ.

1 kommentar: