tisdag 13 april 2010

Hemma igen

Bilder från träningslägret i Lloret de Mar 7-13april


Arenan, där man ser de gula "staketen", som ibland blåste omkull i den starka vinden.




Coach visar hur man kör 10steg


Mitt halsband som jag införskaffade, en separat halskedja som jag köpte en id-tag till med texten "Decathlon 8000" ingraverat


Vätska och kosttilskott är viktigt när man tränar hårt, likaså bra högtalare som man kan ta med till kulringen eller ladda med på hotellrummet med.


Gymmet som alla tyckte var gammalt, i mina ögon en guldgruva, "hardcore" var ordet!


Träningsbänkarna var lite ostadiga, vissa vikter var fasttejpade på skivstängerna, allt skakade och kändes back to basics, riktigt hardcore, cool!


Sköna utsikten från hotellbalkongen, dock var poolen en aning kall, men destå skönare att svalka vaderna och fötterna i efter varje pass! Mina två vattenpass som jag körde under veckan körde jag i hotellets inomhuspool som hade ett djup som var typ 10x5m och var som djupast 230cm.



Efter en veckas träningsläger i Spanien är jag åter hemma i Sverige och lilla Tumba för att återgå till vardagen =)


Veckan gick över förväntan träningsmässigt. Jag genomförde 11pass och sedan var det ju sammanlagt två resdagar då det inte blev så mycket träning.

Det var inte antalet pass som gick över förväntan, utan snarare kvalitén på dessa pass. Jag kunde trycka på en hel del mer än jag vågat tro innan, på sprint passen och jag presterade bättre i kasten än jag trodde, då jag inte vågat köra på med fullt höft påskjut tidigare. Vi körde två pass med inriktning på hoppstyrka (trapphopp, stup up, upphopp, mångsteg) och även om jag inte kan köra på för fullt i dessa så håller jag iaf till viss del igång spänsten. Dessutom känns uthålligheten/konditionen bra, så jag känner mig väldigt allround.


Lite träningsresultat från veckan i Spanien (Lloret de Mar):

"Frekvens/kort steg sprint" ej maxlopp, 60m: 7.5s, 80m: 9.8s, 100m: 12.3s (innan lägret var det snabbaste jag sprungit på sedan skadan ca 15s på 100m).

11x300m vila 3min, snitt 48.5s.
Diskus 1.75kg (gummidiskus :S): 43.00 (2ggr)
Stillastående kula 3kg: 20.60
Stillastående kula 4kg: 17.95
Spjut 800g stillastående 45.5m
Spjut 800g med 3 stegs ansats i gympaskor: 53.5m (gör ca 5m till med 5stegs ansats och 10m längre med full ansats)
Andra minnesvärda övningar: "Genomblödnings non-stop intervaller": (tex 2min fullt ös följt av 2min jogg följt av 2min gång). 3x2minutare(löpning-jogg-gång), 3x1minutare, 3x30s totalt körde vi alltså non-stop i 31,5min (under uppbyggnade kör vi ofta 45-60min non-stop i form av 1-2min intervaller, non-stop på så sätt att man aldrig står stilla under "vilan"). Tanken var att vi skulle köra dessa något lugnare och inte bli för sliten, men jag körde på i princip max hela vägen och genomblödning belv det ju, men det tog lite på vaderna också =)

Minns även sista dagens trippelpass där finalen var det gemensamma passet som Anders Rydén satt ihop där vi körde i en 300m lång krokig uppförsbacke med olika stationer (sprint, 20st vristhopp, 19st utfallssteg, acceleration, 20st armhävningar, övningar i räck ("kullerbytta" samt armgång), 10st enbensknäböj per ben, seda rusch ner för backen och trappor) jag hann med 7st varv där varven tog ca 3,5min, ingen hann med fler varv (som tur var, prestige! Alexander Nordkvist imponerade, Tom kling-Baptiste visade att han just är en kort sprinter, han öste ett varv riktigt fort och sedan var det slut på krutet och alla "långkottar" som jag tex tog över, Fredrik Ekholm visade sann mångkampsanda och tog ut sig fullständingt och bjöd på pizza efter målgången). Jag hade ju innan detta pass kört två pass tidigare samma dag en knapp timme bassäng (vattenlöpning, hopp och stids på botten och vattenintervaller (100-80-60-50-40-30-20steg i maximal frekvens, utan att nudda botten). Andra passet var spjut då jag körde en knapp timme spjut i regn, där jag körde 400-600g spjut stillastående och med gåansats ute på gräset samt avslutande med 2kg medicinbollskast).
"Avnjöt" även två massagebehandlingar under lägret, där den ena var helkropps (andra behandlingen omfattade vader och hamstrings, "no pain no gain!"), och jag hade en hel del "pärlor" och knutar om vi säger så, "roligast" var utsida vader, utsida lår och ena hamstringsfästet där det blev många skrik modell "varför?" och en hel del mummel på "finska" och krystningar och "armhävningar" på massagebänken. Extra plus i kanten för massör Magnus som hade bra specialgrepp och hade en helt klart hyfsad bicepspeak samt var en jävel på att dansa som Michael Jackson!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar