måndag 5 september 2011

Söndag

Jag hade haft rätt stora problem med ryggen i ca 4dagar där det strålade ut/ilade från en kota strax ovanför skulderbladen när jag vred huvudet för att titta åt sidan. Jag vaknade upp på nätterna av smärtan när jag vred mig i sängen, men efter massage och "knäckningar" av pappa, Niklas och min coach Bosse så känns det som att problemet är över till 99,9%. Jag kände inte av ryggen när jag i söndags skulle tävla i höjdhopp i "Sommaröset" på Källbrinks IP.
Jag stannade på resultatet 180, efter att ha stått över till 186 och rivit tre ggr.

Det viktigaste var beskedet att ryggen funkar igen och att jag fick in ett bra tillfälle att träna höjdhopp och väcka kroppen till liv efter tiokampen helgen innan.

Inhoppningen kändes dålig och jag rev mina två försök på inhoppningshöjden 175.
Jag gick in på höjden 171 och var sådär skönt avslappnat aggressiv, dvs adrenalin, men ändå inte allför spänd då jag visste att det är en höjd jag ska ta enkelt. Coach Bosse var imponerad dä jkag fick på en kalasträff och luftade med 20cm! Jag tyckte att hoppet kändes bra, även om jag kanske kom lite nära och sprang med ganska korta steg i slutet, men detta gjorde att jag lättare orkade stå emot i upphoppet och omvandla ansatshastigheten till ett bra lyft i hoppet.
Jag flyttade ut ansatsen till nästa höjd som var 177 och tog enkelt, fast kände att jag inte hade samma tryck i hoppet som i första, hann inte med att trycka klart hoppet uppåt och hoppade därför för flackt. Tog även 180 i första och beslöt mig för att stå över till 186 för att spara lite på krutet, men hoppningen var lite för spänd i ansatsen och jag var aldrig riktigt nära att ta.
Men jag tar med mig första tävlingshoppet och den lätta känslan i kroppen jag kände då.

Direkt efter tävlingen körde jag ett kastpass med diskus och SLÄGGA!
Slägga för att det snart är dags för castorama och jag ville känna på redskapet efter att inte ha rört en slägga på 11månader.

Jag vill få upp lite snabbhet i min diskuskastning så jag valde att träna med ett något lättare redskap (1.75kg mot normala 2.0kg). Jag kastade 40m stillastående och var glad för att jag tog fel på linjerna som var dragna på gräsplanen, trodde det var 45m linjen =) Efteråt blev det 6-8st kast med rotation. Jag fick ut diskusen till 48m vilket är nära pers med den diskusen (kastar bara med 1.75kg diskusen ca 3-4 träningar per år), tror jag gjort 49.5-50m med den som bäst. Jag kände att jag hade mer i kroppen, men ville inte göra allt för många kast och dessutom hade jag hittat en skön känsla direkt redan i det första kastet, där jag började första "svängen" lugnt och kontrollerat och på slutet tröck till och fick en bra acceleration in i diskusen med bra balans.

Släggan då? Jo, om jag inte missminner mig är mitt släggpers 33.76 eller liknande från förra castorama säsongen och förhoppningen var att göra 31-32m idag. Jag gjorde 7st kast och snittade 31m med 33.10m som längst och det viktigaste var att jag för ovanlighetens skull hade ganska bra balans och stod kvar i ringen =) Dock är den inga rotationer utan "hoppsnurrar" =)

/Lasse krydd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar