torsdag 1 september 2011

7041p i regn och rusk









Tiokampen i Holland var en grymt skön tävling som jag vill återvända till nästa år, då förhoppningsvis med bättre förhållanden.


Det var uppehåll under inledande 100m och halva längdtävlingen, sedan började regnet. Det varierade mellan "monsunregn" och lättare regnskurar hela tiden och tävlingen fick avbrytas flera ggr och blev lite "ryckig" i vissa grenar, framförallt stavhoppet där vi gjorde regnuppehåll ("monsunregn") fyra gånger och sex pers nollade.


Det positiva var spänsten, jag kände mig spänstig även om det inte syns i resultaten. "Sunne" sa att han aldrig sett mig så spänstig. Hoppade riktigt bra på de lägre höjderna i höjden 175-178-181 där jag tog med 1dm luft men på 184 kom jag fel och klarade trots att jag "la mig ner" direkt efter upphoppet, jag hittade inte tillbaka till känslan på 187 och fick höjden för tidigt i mina försök (och rev på "nervägen"). Jag tog 182 under inhoppningen med ca 8cm luft, trots regn och i längdhoppet hade jag 15cm kvar på plankan i mitt 680cm hopp och hoppade 710 md en halv fots tramp under inhoppningen (motsvarar dryga 695).


Min serie:


100m: 11.42 (+1.0)

Längd: 680 (+2.3)

Kula: 14.10

Höjd: 184

400m: 52.64

110mh: 15.78 (-0.6)

Diskus: 44.14

Stav: 353

Spjut: 63.06 (årsbästa)

1500m: 4.47.73

Totalt: 7041p


Jag hade problem under stavhoppet pga att jag inte fick ta med stavar på flyget och tvingades låna av arrangören. Staven jag brukar hoppa med på tävling normalt är 460cm 155pounds flex 21.6 och den enda staven som var i närheten av det värdet var en stav på 460cm 160pounds flex 20.0 som är ganska så mycket styvare. Jag kom inte in på bädden en endaste gång under inhoppningen, men efter ett skakigt andra hopp över 323 på tävlingen fick jag på en "skelettträff" på 333 som "Sunne" filmade med sin iphone, 70-80cm luft, fick med mig farten och utnyttjade staven. Stod över till 353 (vågade inte vänta mer pga att det regnade hela tiden och regnet kunde ju förvärras ännu mer), tog i första enkelt, men på 363 var det stopp.


I spjutet fick jag på en "pärla" i inkastningens första kast med ansats (hade gjort två stilalstående kast på 49m innan), gjorde 66m utan övertramp i ett kast där jag skulle ta det "lite lugnt" i ansatsen och känna om det var halt (för banan var genomblöt). Blev förvånad att spjutet seglade ut så långt =) När tävlingen började var jag övertaggad och kastade 57.5-60.87 och i sista 63.06. Vi hade skön medvind uner inkastningen, men vinden avtog under tävlingen och det var i princip vindstilla. Det var lite si och så med motivationen inför 1500m då jag låg så långt efter pers och ville bara transportera mig igenom denna gren.


/Lasse krydd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar