lördag 3 juli 2010

Lördag

Dagens träningspass körde jag på hemmaplan i Tumba på ängen. Efter att ha kastat klart spjutet och var halvvägs inne i stillastående "diskus" med 2.75kg kula fick jag finbesök av polisen. Där stod jag i bar överkropp och korta tights och två kvinnliga poliser kom gåendes mot mig, de såg nästan lite generade ut. De hade fått ett anonymt samtal av "en gubbe" om att jag kastar spjut bland lekande barn, vilket såklart var helt fel. Då jag hade farsan med mig som "nedslagsdomare" och vakt så ingen cyklar eller springer in i området där jag kastar, så var det inga problem såklart. Polisen hejjade på och sa "kör hårt!" och så begav de sig tillbaka till påolisbilen och åkte iväg. Ängen som jag kallar det är ett stort gräsfält som det går två tvärs över och är utnämnt till "Spontan idrottsplats" av kommunen i en satsning att få ungdomar att börja idrotta mer. Man har byggt en hinderbana, en lite konstgräsplan med tillhörade sarg, en basketplan samt en beach volleyboll plan. På somrarna så är de ofta folk som spelar fotboll på gräsmattorna (ej fotbollsplaner) eller så ligger de bara där och solar. Nu var det så att folk låg och solade ca 50m rakt i siled från där jag kastade och jag kastade i ifrån dem så det var ju inte så att jag kastade in i folkmassan direkt =)

Hur gick passet då?

Stillastående spjut 800g 12st kast 49.82 (mycket kraftig sidovind, svårkastat)
Stillastående "diskus" med 2.75kg kula 10st kast 31.20 (årsbästa och i trakterna av pers)
Stillastående "spjut" med bouleklot 723gram 5x10kast (kastade in i en gräsbacke så att kulan rullade tillbaka till mig efter varje kast, bra för inte tappa tempot och känslan i kastningen).

En 6årig kille med imponerande "deff" och bra gymnastfysik ville vara med och kasta bouleklot och hans pappa berättade att killen avr en sportslig talang och tränade gymnastik. Killen gjorde ca 100st kast med bouleklotet och ville aldrig sluta, vi turades om att kasta in i gräsbacken. Han hade betydligt bättre smidighet i axelpartiet än jag och kastade säkert bättre tekniskt än vad jag gjorde, men jag hade dock lite mer tryck.

Nu skall jag se en film och äta couscous och laxfiléer sedan tar jag tåget till Upplands Väsby för att umgås med min vän Hirvo. Ikväll sänds ju Diamond League samt finska slägg- och stav karnevalen från Pihitipudas vilket lär bli aktuellt framför tv:n. Imorgon sänds spjutkarnevalen från Pihtipudas och det lär ju bli spännande att se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar