söndag 11 juli 2010

Uppsalaspelen dag 2

Målen för dagen var spjut 62-65m och höjd 170-175cm med 5stegs ansats och inga skadekänningar.

Facit:

Spjut: 60.05 (stark motvind)
Höjd: 182cm med 5stegs ansats
Inga skadekänningar och en positiv känsla av mersmak i bägge grenarna

Dagen inleddes med spjut och jag hade förhoppningar om att kunan förlänga min ansats och därigenom få in mer fart i spjutet, men istället blev det lite tvärtom. Sprang på och fick upp en hyfsad fart, men eftersom det gick lite fortare än jag var van vid så bromsade jag något i de sista två stegen och fick inte alls den effekten jag ville. Dessutom blåste det kraftig motvind, något som jag som kastar relatvit högt inte gillar. Jag kastade högt och spjutet vände i luften och landade i stort sett helt upprätt ner i gräset. Jag tror jag hade 3-4m till i kroppen om det varit omvänd vind. Nu stannade jag på 60.05 (hade även 60.02). Efter spjutet var det dags för höjdhopp, en gren som jag var ganska så orolig inför. Denna somamr har jag hoppat 2-3pass med 3stegs ansats samt senaste passet efter dessa där jag provade gå ut på 5stegs ansats fick jag ju avbryta pga att jag kände av skadan.

Jag gjorde två inhopp för att minimera påfrestningen på muskelfästet och dessa kändes väldigt bra, hoppade på 160 och 168cm och tog med massor av luft. Kände att det varma vädret gjorde att musklerna höll sig varma och mjuka, vilket underlättade för mig som knappt vågar sitta still i 1minut på träningarna då jag är rädd för att muskelfästet skall kallna och bli stelt. Började tävlingen och tog höjderna 167-172-177 med luft i första och var helt klart nöjd redan då, men kände att jag gärna vill försöka på en höjd till då jag inte gjort så många hopp och det kändes bra i kroppen, men hade hela tiden tanken att "inte för många hopp nu, inga onödiga risker". Nästa höjd var 182 vilket jag skulel varit supernöjd med om jag tagit då målsättningen var ca 175 innan tälingen. Nu var jag supernära i första och rev hårfint och bestämde mig för att göra ett försök till, jag tog 182 med lite luft i andra och var supernöjd och valde avstå vidare hoppning. Utan vidare en fullpoängare i betyg på den insatsen ut mitt perspektiv. Jag vågade trycka till och jag hade inga skadekänningar och jag fattade dessutom ett klokt beslut att inte hoppa vidare (dels för att jag redan gjort minst lika många hopp som jag gjort ett normalt kort höjdpass sedan skadan och inte ville påfresta skadan mer än nödvändigt, dessutom var jag nöjd med resultatet redan som det var).

Efter en återhämtningsdryck och middag på en restaurang med mina kusiner i Uppsala blev det hemfärd till Tumba. När jag kom hem handlade jag bra kost för de närmaste dagarna (fullkorns spaghetti, tomater, fläskkarré, frysta kyckilngfileér samt Viktväktar Chorizo, lätt yoghurt och müsli, två fullkorns sportlimpor samt ost. Väl hemma så körde jag ett 45min "nerjogg, stretching, bålstyrkepass". Joggade ca 3-4min till en konstgräsplan där jag jogagde i 5min följt av 20min stretching för benen. Efter det körde jag 20min bålstyrka samt lite armhävningar och promenerade hem. Efter det fick jag 30min massage på vader, hamstring och hälsenor.

Nu mitt i natten blir det lite rehab för min spjutarmbåge (bara lite öm, kör mest förebyggande och uppbyggande för att kunna kasta längre) här hemma, ska köra gummiband och cable samt lite lätta hantlar.

Imorgon mitt på dagen blir det styrka för bröst och biceps och på eftermiddagen blir det ett pass med sprint och spänst ute på Källbrink.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar