lördag 10 juli 2010

Träning på torsdagen (ändrade planer) samt Uppsalaspelen dag 1

Jag hade ju planerat köra kula efter 300-ingarna på onsdagen, men eftersom jag blev illamående och fick korta ner passet så blev det ju inga kulstötar. Valde att istället för att vila torsdag och fredag, ta igen den missade träningen under torsdagen borta i Upplands Väsby.
Jag inledde med lite kulkast med 6kg kulan följt av stillastående och glidstötar med 6kg kulan.
Direkt efter detta körde jag några stilalstående spjutkast med 800g spjutet (ca 46-47m) samt tre kast med 8stegs ansats i spikes (gjorde 60m som längst). Nu blev det bara en vilodag, men träningsvärken från benpasset hann iaf precis försvinna lagom till tävlingen, även om jag var långt ifrån toppad =)

Jag hade väl egentligen tre målsättningar med första tävlingsdagen i Uppsala: Årsbästan i kula och diskus samt att kunna tävla och våga ta i utan att få ont. Om jag skulle kunna trycka på max fanns förhoppningar om 14+ i kula och 45m i diskus.

Nu blev facit:
Kula 14.12 (årsbästa, gjorde en stöt på en tävling en månad sedan och avbröt pga skadekänning ca 13.40)
Diskus 43.19 (tidigare årsbästa 41.96)
Smärtfri

Alltså helt klart godkänt, men fick inte riktigt till den där bra träffen i diskus, men visade att jag har en bra lägstanivå då jag i kraftig medvind (som diskuskastare föredrar man motvind som "bär" ut diskusen) gjorde fyra godkända kast på 42-43m och en till utanför sektorn på 43m samt ett frivilligt tramp på 41.5m dr diskusen hade höjd för 70m men kraft för kanske 45-46m och "dog" och föll rakt ner.

I kula kände jag att jag har en bit kvar till gammal god form, kulan kändes tung då jag tränat den senaste tiden med 6kg kulan. Men nu blir det till att börja stöta med 7.26kg kulan och få tillbaka det rätta trycket.

Imorgon väntar spjut och eventuellt höjd. Jag har förhoppningar om att göra någonstans mellan 62-65m, skall eventuellt flytat ut två steg i ansatsen i hopp om att få ut mer fart i ansatsen, men det kan ju resultera i att jag inte "hinner" med att göra utkastet på ett bra sätt. Om kroppen känns bra och smärtfri så kommer jag att försöka hoppa in i höjdhoppet med 5stegs ansats och se om jag kan tävla. Om jag kan tävla så är förhoppningen att klara 170-175cm utan att ha ont. Men jag har inte allt för stora förhoppningar om att höjden kommer att känans så bra som jag vill, vågar inte trycka till max då jag blivit lite öm i muskelfästet de senaste två passen jag testat.

Imorgon kväll återkommer jag med en ny rapport

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar