torsdag 15 juli 2010

Onsdagstävling

Tävlingen gick inte resultatmässigt så bra som jag hoppats, dock fick jag två bra besked med mig ändå. Min lite ömmande fot från igår kändes 99,9% bra under stavhoppet (störde mig inte alls) och kändes 100% bra (upphoppsfoten) under höjdhoppet som gick efteråt, då kändes foten ehlt återställd.

Resultat sommarözet i Huddinge:

Stav: 371
Höjd: 181

Jag hade hoppats göra i nivå med pers och ha bra försök på 400 i stav, men efter en grymt bra inhoppning (eller två av tre hopp var i nivå med pers) så blev det lite teknikstrul under tävlingen. Jag lade för mycket fokus på löpningen och tappade tajmingen i isättningen. Var klart besviken direkt efter avslutad tävling, men det är trots allt min bästa utomhusdebut någonsin i stav (pers är 380 ute och 390 inne).
Direkt efter stavhoppet började höjdhoppet och jag hann inte hoppa in mig utan fick börja lågt istället. Körde med fem stegs ansats på 165-170-175cm (tog i första) och kände att jag inte var lika pigg i benen som i Uppsala då jag tog 182 med fem steg. Jag flyttade ut till sju stegs ansats och klarade 178 och 181cm. Var dock i ribban kraftigt på nervägen över ribban då jag inte fick med mig farten i ansatsen riktigt (höjden innan ribban). På 184 rev jag hårfint i de två sista hoppen (coach filmade alla mina hopp) och man såg tydligt att det fanns minst 5cm högre maxhöjd än ribban, men en decimeter innan ribban som jag snuddade hårfint och som retfullt trilalde ner. Jag kände dock av tävlingsovanan och att jag inte kunnat träna höjd med längre ansats än tre steg. Kändes ovant och svårt att vara aggressiv och få bra tryck i ansatsen och att göra tekniskt rätt i upphoppet. Det som var positivt var att muskelfästet i hamstring kändes riktigt bra igenom hela tävlingen trots att jag gick ut på en längre ansats (full ansats är ca 5m tripp fram till märket följt av 9 steg).

I stavhoppet hopapr jag fortfarande med 19m ansats vilket är 12m kortare än min fulla ansats som jag använde när jag satte pers inomhus, vilket också gör att jag itne får upp samma hastighet i ansatsen och inte lika lätt böjer styvare stavar då jag inte har riktigt lika hög fattning ännu.

Efter tävlingen blev det barfotanerjogg på gräset och stretching. Senare på kvällen fick jag massage på hamstrings, vader och hälsenor. kl 1.30 på natten gick jag på en liten promenad och jogagde i mellanåt som någon slags extra nerjogg och körde excentriska vadhäv (kroppsvikten) och stretching.

Imorgon är inplanerat lite styrka på dagen och längd, häck och en 300-ing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar