söndag 11 oktober 2009

Hässelbyloppet 10km

Idag kl 12.20 var det start för Hässelbyloppet över 10km. Jag hade som mål att göra under 43min vilket jag visste skulle bli en tuff gräns, men man ska ju sikta högt (när jag vägde 5kg mindre gjorde jag 6år sedan 43.08 på 10km). Nu öppnade jag optimistiskt med att tackla mig fram i den tröga starten och hade 3.50 första kilometern, andra försökte jag komma in i rätt tempo dvs någonstans 4.10, men fick istället 4.20 och fick öka tempot lite, sedan följde en kilometer på 4.15 och en till på 4.15 och hade därmed 21.05 vid 5km. Jag började bli riktigt trött efter 5km och fick kämpa för att orka hålla hyfsad fart men tappade mot schemat genom ett par 4.30 kilometrar, vid 8km bestämde jag mig för att satsa härnet och ökade trots att jag var trött och hade en ca 4.10min/km och sista kilometern gick på ren vilja på kanske på 3.50min. Min tid blev 42.33 dvs pers med 35 sekunder. Jag var otroligt nöjd i mål då det var betydligt tuffare än vad jag mindes att springa 10km =) Efter loppet blev det typ "after run" där min vän Jimmys arbetskompisar som sprang för team "Marathon Club" (jag representerade även dem, men de har inget med Marathon att göra det är npgot datasystem som de använder dvs Marathon) och jag åt middag ihop hemma hos en kollega till Jimmy i Råcksta och vissa festade till det rätt rejält och speciellt min "hjälte" Rolf, en skön snubbe på 67 jordsnurr hade sköna filosofiska diskussioner. Det drack massor av rödvin och öl, jag höll mig till äppelsaft och Ramlösa. På hemvägen köpte jag typ 500g lösviktsgodis som jag skall sitta och äta samtidigt som jag ser nya Johan Falk filmen som heter "Johan Falk - Leo Gaut".

2 kommentarer: