torsdag 4 mars 2010

Dagsformen "fet tryck"

Börjar sakta men säkert få tillbaka den där strongman styrkan jag hade för något år sedan när jag bla gjorde ett par stötar på 16m linjen i en instötning i kula (ISM i mångkamp Göteborg, mars 2008)...i överkroppen. Benen får jag inte träna fast jag smygtränar vaderna. Råkade ju ut för min rätt allvarliga hamstring skada i lördags, men tiden efter det har jag varit som i himlen.

Eftersom det är sportlov vilket innebär att tennisen och friidrottslektionerna som jag håller, har uppehåll, kunde jag ägan mig på heltid åt "bodybuilding".
Dock var tanken att jag skulle gå fortbildning i Väktarskolan (del 3, har avklarat Väktarskolan del 1 och 2 sedan tidigare) ute i Solna. Men eftersom jag fick ha så mycket avbrott hela tiden för att åka fram och tillbaka till magnetkamera och jag fick avstå (vara åskådare) självskyddet (praktiska delen i självförsvarsutbildningen) pga min benskada så missade jag så mycket att det var lika bra att avbryta utbildningen. Jag kommer att genomföra den på nytt i juni.
Som bodybuilder kör man ett stenhårt styrkepass om dagen och tankar i sig kalorier med regelbundna tider i princip dygnet runt. Jag har dubblerat mitt dagliga kaloriintag (låg ju på diet inför mångkamps-sm som jag får ställa in) och dricker 4st 600kcal gainers om dagen varav en innan, en under och en efter själva styrketräningspasset. Drinken som jag smuttar på under träningspasset är en egenkomponerad blandning med ca 75g gainer, 50g Vitargo, 7g kreatin, 15g aminosyror och smakar väl sådär, men man håller ett konstant flöde med aminosyror och protein i blodomloppet och därmed garanterar man att musklerna får den energi och de byggstenar de behöver udner passet och man itne hamnar i ett katabolt tillstånd.
(Under friidrottsträningar dricker jag endast energidryck och tänker inte alls i bodybuilderbanor, utan då är det teknik och snabbhet som är viktigast, musklerna bygger jag under grundträning.)
Utöver det blir det lagad frukost och en lagad måltid. Utöver det massor av roliga tabletter allt från HMB, CLA, ZMA, Omega-3 och pre-workout drinkar och så tar jag även vitamindrinken Vemma som jag börjat med för en dryg vecka sedan då Mattias Sunneborn introducerade den för mig, funkar grymt bra för immunförsvaret tycker jag.

Jag lägger på mig ca 0,8kg kroppsvikt per dygn och är på god väg mot mitt mål kroppsvikt 90kg där jag tänkt ligga en eller två veckor och maxa i bänkpress och lite övningar för att se om man inte kan putsa de personliga rekorden lite. Idag pekade vågen på gymmet på 87.1kg vilket är 4kg mer än jag vägde när jag tävlade på ISM i längd förra lördagen.

Jag för nogranna noteringar över de tyngsta seten i varje övning så jag kan följa min styrkeökning vecka för vecka. Jag varierar ett par övningar varje pass, men behåller de övningar i passen som jag sedan skall maxa i.

Här kommer en bild på dagsformen från idag:

"Fet men inte tjock, grov men inte tillräckligt grov".

3 kommentarer:

  1. Gott Lasse, dagsformen ser bra ut! När kommer prognosen inför helgen?

    SvaraRadera
  2. Bra att du är uppåt fast du är skadad och att du kör hårt med träning ändå.'
    Hoppas du får en operation, det ger bättre förutsättningar till tiok....
    /Erkkik

    SvaraRadera
  3. Du är ju såååå sjukt tränad Lasse!!!! Galning!!!!! Kör hårt! :)

    SvaraRadera