söndag 14 mars 2010

Diskus

På söndagen efter att jag spanat klart på IVM i friidrott så blev det ett kort diskuspass ute i snön. Vill ju komma igång lite innan träningslägret så att jag redan där kan kasta anständiga längder (ca 45m) och vara på en nivå nära pers (46.61) till de första tävlingarna i maj.

Dagens mini diskuspass bestod i 8st stillastående kast från 50cm djup snö ute på ett fält. Det var riktigt jobbigt att gå och hämta diskusarna (2st) efter kasten då man gick uppe på en hinna på snön och plötsligt rasade man igenom ända upp till knädjup och så upp igen och så höll man på, man fick upp ett rejält flås. Kasten var absolut inte långa, men kände inte av min skada och diskusen kändes inte så tung s det var iaf positivt. Men 32 meter är inget att jubla över, men det kanske motsvarar fem meter till (37m?) om man kastar från en torr ring och slipper halka. Perset ligger på 40m stillastående och jag är övertygad om att jag kommer kunan matcha det i slutet på april då jag hoppas ha hunnit göra 10diskuspass och förhoppningsvis även kommit såpass långt att jag börjat rotera (beror på snön och på skadeläget, men just nu känns det lovande). Kände på skadan lite och joggade upp för en backe på hemvägen och det kändes helt udnerbart, inga känningar alls. När jag kom hem blev det löpsimulering i långsamt tempo framför spegeln och så drog jag på mig mina favorit spikskor och la mig på rygg och "cyklade" med benen i luften. Längtar efter att få dra på mig spikskorna och bege mig ut på allvädersbanorna och börja köra intervaller. Jag är mer motiverad än någonsin. Detta år kommer mitt fokus ligga i sprint/spänst. Innesäsongen var fokus på stavhoppet och snabbheten blev lite lidande, men det generernade ju i att jag hoppade högre än mtt utepers (380) i alla mina inomhustävlingar (390-387-385-380) och böt upp mig två stavar och har byggt en grund och självsäkerhet som jag kommer ha nytta av i sommar när jag ska hoppa över 4m har jag tänkt. Jag kommer att köra mycket lopp i ett tempo något under max, dels för att ta ikapp det jag missat löpmässigt pga skadan och dels för att stärka upp benet utan att gå på för hårt och riskera att slita upp skadan. På kastfronten kommer jag ösa på väldigt mycket nu i mars-april och sedan hålla igång kastningen med ett-två pass i veckan, men ha fokus på sprint/hopp. Målet är att hitta en stabil mångkampsnivå kring 14.5 i kula, 43m i diskus och 62m i spjut och bibehålla dessa utan att lägga ner för mycket krut där och istället jobba på att att få ner 100m tiderna till en nivå kring 11.20-11.30 och 400m tiden till att bli säker på 50.0s nivån. 1500m kommer jag att hålla under koll också genom att köra ett 4min test då och då (maximal distans på 4minuter) och såklart nu när jag kommer igång med joggingen och wetwesten genom att avverka många meter i form av intervaller. Styreträningen går bra just nu och jag känner att jag kan höja viktbelastningen i alla övningar för varje vecka och är uppe på persnivå i de olika övningarna snart och då har jag ändå ca 4-5v kvar av tung styrka så jag kommer hinna utveckla den till nya "höjder" förhoppningsvis och sedan underhållsträna för att inte tappa för mycket under sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar