lördag 6 mars 2010

Hur har jag tränat sista veckan?

Nu har det gått en vecka sedan jag skadade mig och träningen har naturligtvis påverkats en hel del av detta. Jag har inte kunnat köra någon som helst form av löpning, hopp, kast eller teknik.
Det jag har kunnat göra däremot är att köra STYRKA och det i massor för i huvudsak överkroppen, men har även försiktigt klämt in lite benträning i form av vadhäv sittande och stående, benspark samt hamstrings i form av de två rehabövningar jag har där man dock mest spänner baksidan statiskt utan att egentligen göra någon rörelse (man ligger ner på golvet med böjda ben och trycker upp rumpa från golvet med hjälp av att pressa ner hälarna i golvet).

Så här har jag styrketränat dag för dag (varje styrkepass är i snitt 90min, passen då jag kör en en muskelgrupp är ofta på en timme och de pass där jag kör flera muskelgrupper kan vara upp till två timmar):

Söndag - Rygg och biceps
Måndag - Bröst
Tisdag - Axlar, triceps och mage
Onsdag - Vader och biceps
Torsdag, pass 1: Bröst
Torsdag, pass 2: Vader, rygg och mage
Fredag: VILA (rehab baksida lår)
Lördag: Axlar, triceps, framsida lår, bålstyrka, rehab baksida lår

Totalt har jag alltså kört 7st styrkepass på 7dagar varav en av dagara har varit vilodag.
Jag har samtidigt "bulkat" och ätit mycket kosttillskott och fått ett grymt tryck i kroppen. Muskeltrycket känns mäktigt och jag känner hur styrkan har ökat. Dessutom har mina armbågar fungerat utmärkt så jag har kunant köra fulldjupa tricepsövningar tex dips och pullover till pannan utan smärta så jag har kunnat "lasta på" ordentligt och känner hur styrkan ökar. Snart är jag uppe på mina strongman nivåer och då vet jag att jag gör 16m i kula utan tvekan, om det än så blir på träning. Dock kommer jag nog inte kunna stöta kula på 3-4veckor och komemr int stressa med något förrän jag fått klartecken att skadan är i såpass bra skick att jag kan börja belasta lite mer. Räknar inte med att kunna springa submax förrän om 6-8veckor jag har ingen bråttom. Det är ca 10veckor kvar till den tänkta första tiokampen "vårmångkampen i Täby", men om jag inte kan köra den så hoppas jag vara i duglugt skick att köra tiokampen i Täby, tre veckor senare, då Estkampen går, och om man inte platsar i laget så kommer det finnas möjlighet att köra utom tävlan.

Om en månad (6-13april) åker jag på träningsläger till Lloret de Mar (sju mil nordöst om Barcelona) och där hoppas jag kunna trappa upp träningen lite till mer friidrottsliknande former, dvs inte enbart "bodybuilding".

Följande 10 övningar kommer att "testa" innan jag åker på träningslägret om en månad är (pers inom parentes):
Bänkpress: 1rep samt 3reps på maximal vikt (1x165kg resp 3x150kg)
Sne hantelpress: Maximal vikt på ca 5reps (6x46kg?)
Plan hantelpress: Maximal vikt på ca 5reps (5x56kg)
Cablecross: Maximal vikt runt 6-8reps (6x65kg, 8x60kg per arm)
Latsdrag, breda fram: Maximal vikt på 5reps (5x150kg)
Marklyft: 1rep samt 3reps på maximal vikt (1x240kg, 3x210kg) hoppas hinna börja köra mark
Knäböj ner till bänk: 1rep samt 3reps (beror helt på bänk, hur djupt man kommer 180-220kg)
Sittande stångpress: 1reps samt 3reps ner till hakan (4x92.5kg)
Stående stångpress: 3reps (90kg) (ej svikt i knäna)
Dips: max antal reps på 60kg hängandes runt midjan (6x60kg)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar