lördag 6 mars 2010

En vecka sedan skadan

Nu har det gått en vecka sedan jag skadade baklåret i samband med ett längdhopp på ISM.
Skadan sitter i senan vid övre muskelfästet i biceps femoris och är av ganska alvarligt slag. Nästan hela senan har slitits av och endast några fibrer håller ihop muskeln från att totalt "släppa". Jag gjorde ett besök hos Carl Askling på måndagen och då kunde jag inte alls aktivera muskeln fast jag försökte spänna den delen. Dagen efter gjorde jag en magnetkamera undersökning samt en vanlig röntgen på Sophiahemmet. På onsdagen fick jag återigen åka till Sophiahemmet för en kompletterande magnetkameraundersökning till. Efter att läkaren som var ansvarig för kameraundersökningen talat med Carl Askling, så fick jag beskedet att muskeln nästan slitits helt av och endast sitter fast med hjälp av några fibrer (vet ej exakt hur mycket "marginal" jag har att spela med), men att jag bör vara väldigt försiktig och inte gå ut i några ytterlägen eller ens försöka mig på att "stressa" eller gå fort i trappor eller annat för att riskera att skadan förvärras och muskeln går av helt. På fredagen var jag på återbesök och då testade vi återigen rörlighet och försökte aktivera muskeln och då hade det skett framsteg, jag kunde spänna muskeln och hade fått lite bättre rörlighet i benet. Jag fick två rehabövningar som jag skall utföra fyra gånger om dagen och jag har återbesök på onsdag nästa vecka. Carl hörde även av sig till Sven Jönhagen som är rutinerad inom idrottsskador och skulle diskutera med honom huruvida det kunde vara någon idé att gå in och operera dvs lägga några stygn i skadan och på så sätt "sy ihop" det skadade området. Allting innebär komplikationer och det finns inga garantier att det ena är bättre än det andra.

Jag kan dock gå normalt nu, dock har jag enorma problem med att få på tex en strumpa eller sko på högerfoten. Dock kan jag använda mig av ett skohorn när det gäller skor, men det är värre med strumpor. Finns ingen vettig lösning och jag kan ju inte gå utan strumpa och jag kan itne duscha med en strumpa på så jag försöker få världens längsta armar och böja ryggen maximalt, men ibland nyper det till i det skadade området och jag är rädd att det ska förvärras :S

Jag är dock mycket optimistisk och eftersom jag sköter kosten perfekt och äter mycket stora mängder bra kost, sover bra och tränar vettigt så tror jag att jag kommer att rehabilitera skadan relativt fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar