måndag 15 mars 2010

Måndagens första pass avklarat - sköna framsteg

Dagens försa pass bestod av styrka för bröstet (mer fokus på att bygga råstyrka, som senare skall omvandlas till explosivitet, än att bygga volym). Jag körde även lite jogging för första gången "på riktigt" sedan skadan. Jag sprang en engelsk mile (ca 1609m) på löpbandet i väldigt lugn fart (12-13min), ja höll mig till planen även om jag var sååå sugen på att höja farten för det kändes så bra, men bättre att vänja kroppen vid jogging försiktigt, istället för att riskera att dra upp skadan igen.

Passet såg ut så här:

Jogging på löpband 13min
Uppvärmning med kvastskaft 300reps
Bänkpress: 2x15x20kg, 10x50kg, 8x90kg, 6x120kg, 5x137.5kg
Sne hantelpress: 10x26kg, 10x34.5kg, 12x42kg
Cablecross: 10x25kg, 10x45kg, 10x65kg (pers! tidigare 7x65kg)
Pec deck: 10x40kg, 10x60kg, 10x80kg (hela mgasinet)
Dips: 5x20kg, 5x40kg, 5x60kg (fulldjupa)
Stretching av bröstet

Är nöjd med utvecklingen av styrka pass för pass, tex i bänkpress hade jag förra veckan 4x132.5kg och 3x135kg nu gjorde jag 5x137.5kg och förra veckan gjorde jag 7reps på 65kg i cablecross vilket var pers då och nu ökade jag på till 10reps, jag ökade även 2reps på sne hantelpress till 12x42kg från förra veckan (tyngsta hantlarna på badhuset, pers är 13reps från ett år tillbaka). Dipsen är jag också väldigt nöjd med 5reps med 60kg är bra för mig tror pers är 6x60kg så jag är där och nosar också. Kroppsvikten är inte alltför tung heller vilket är bra, ligger kring 84kg utan kläder och vägde idag 85.3kg med gympaskor, träningsbyxor och t-shirt på gymmet. Målet är att bibehålla vikten ett litet tag till och sedan försiktigt trimam ner mig i fettprocent, vilket kommer gå ganska fort när jag börjar springa mer.

Nu kör vi! /Lasse "liten"

Snart åker jag iväg och jobabr tre timmar för Stockholm Tennis Academy på tennisstadion varefter jag har planerat att åka till Storängshallen och besöka träningsgruppen (coach Bosse och stavhoppare/sprinter Henke) som kör sprint/spänst idag. För min del kommer det bli lite jogging och rehab för baksida lår samt lite vadhäv och eventuellt någon gymnastikövning för överkroppen om coach har möjlighet att instruera och passa mig. Kör ingen riktig gymnastik ännu då jag aktiverar hamstringsfästet när jag hänger i tex ett räcke och lyfter upp benen från marken och skall pendla eller göra rotationer eller liknande, vilket innebär skaderisk så jag kommer att få hjälp att komma till rätt läge och sedan jobab några reps där och sedan få hjälp att komma ner till marken igen, utan att behöva använda benen för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar