måndag 29 mars 2010

Ny vecka och skönt besked

Mitt "kit" som alltid följer med in på gymmet, inomhusskor, sockerfri energidryck & iPod nano.

Mitt "kit" som jag hade på mig när jag traskade de 400metrarna ner till gymmet, min nya Famous Stars & Straps keps, för dagen en svartvit sjal (min favvo är en grönsvart från Jack&Jones) och mina slip-on skor som sitter superskönt.

Måndagen bestod av två pass och där i mellan ett besök till Danderyds sjukhus där jag träffade Sven Jönhagen.

Jag fick ett skönt besked om status på min hamstring och jag klarar mig utan operation och med tur kan jag bli helt återställd, i värsta fall kan jag få en lien försvagning i muskeln. Muskeln var inte alls helt av efter en ännu nogrannare titt på magnetkamerabilder (skiktröntgen) och de fibrer som direkt efter skadetillfället satt kvar, fungerar som vägledare för de muskelfibrer som gått av, och leder dessa så de hittar "upp igen". Sven berättade att Susanna Kallur hade en likadan skada under 2004 och för henne tog det 4månader och så stod hon i blocken på OS i Aten. Nu är jag än mer taggad och motiverad att köra rehab och bygga volym, speciellt då i hamstrings =)

Dagens två pass såg ut så här:

Pass 1 (Storvretsbadet kl 9.45-10.45):

Crosstrainer 10min
Rygg i maskin: 2x15reps
Latsdrag: 2x15reps, 10-8-6-5reps upp till hela magasinet (100kg)
Enarms hantelrodd på bänk: 10x32kg, 10x42kg
Chins: 22reps
Enarms drag med cable: 10x50kg, 5x80kg (hela magasinet)
Tre serier mage (tre övninagr, ett set av varje) med lätt belastning

Pass 2 (Storängshallen kl 18.15-21.00):
Jogging 1600m (800m medsols och 800m motsols)
Häckgång 15x6häckar olika varianter
Jogging/hitta rätt tempo inför intervallerna och bli rejält varm i hamstrings
3x800m snittfart ca 36.5s per 200m (det snabbaste jag sprungit sedan skadan), coach ville att de skulle gå på 2.28min (37.0s per varv). Jag hade ca 2.27-2.26-2.25min.
Vristhopp över låga häckar: 10x6häckar
Excentrisk enbens benspark: 3x10
Hamstrings med gummiband liggandes på mage: 3x20
Bendrag bakåt med böjt ben med gummiband: 3x10
Insida lår med gummiband: 2x10
Hamstrings rehab, ett ben uppe på bänk "höftlyft": 3x5reps per ben
Excentriska vadhäv: 2x10 (valde att inte köra vidare då ena foten krampade)
Stretch av vader

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar