fredag 19 mars 2010

Tråkiga besked...eller?

Efter ett långt samtal igår förmiddag med Calle så är inte saker och tingså okomplicerade som de verkar med benet. Det är liksom inte så att senan är av den måste genast sys, utan det man inte ser så tydligt/eller övderhuvudtaget på magnetkamerabilderna är om det sitter kvar några muskelfibrer i sittbenet eller om även dessa släppt. Det är inte så lätt att förklara då jag knappt själv förstår hur just de musklerna ser ut trotts att jag tittat på otaliga bilder genom google. Det jag själv så på min magnetkamerabild var att biceps senan gått av och ligger en centimeter ifrån sittbenet och ser ut som en slak spaghetti, men sedan i övrigt ser det ut som ett grått stort område bara (muskel) samt ett tort vitt moln (blödning) och det är inte så enkelt att tolka dessa bilder trots att det finns några olika vinklar. Jag skall idag in och göra ett omfattande test där det skall klämmas, kännas och förhoppningsvis aktiveras för att se om jag verkligen får kontakt med biceps femoris eller om det är de andra musklena som tar över och ger falsk förhoppning. Om alla muskelfibrerna också är av är det självklart operation som gäller för mig.

Jag har undan för undan stegrat upp joggingtempot och är snart nere på skapliga tider dvs nosar snart på 4min/km fart. Det är inte lungorna och hjärtat som sätter stopp utan det är baksida som jag inte vill pressa för hårt, trots att jag inte känner något i denna fart vill jag inte öka farten för mycket för varje pass, tar det ett par sekunder i taget (per 200m).

Igår såg träningen ut som följer:

Pass 1 (Storängshallen):
Jogging 3000m på 51s per varv (per 200m) (12.45min?, minns ej exakt räknade bara snitt)
Stående kula 15st 7.26kg +4stötar med 5.okg stillastående
Stillastående diskus 2.0kg 20st kast
Bollkast "spjutarm" 200-400g? 120st kast
Medicinbollskast "spjutarm" 2kg 30st
Medicinbollskast "stående kula" 4kg 2x10 per arm
Sidolyft med viktplatta (sidan av bålen) 3x10reps 20kg
Pendlingar i räck
"Kullerbyttor" i räck (nudda marken med tårsna och sedan rulla över till andra sidan och nudda marken med tårna)
Gung i räck jobba med baksida axlar
Handstående armhävningar mot vägg
Plankan mot vägg (fötterna mot väggen) händer så långt ut från väggen sm möjligt (raka armar)
Mage i maskin 3set hela magasniten (65kg) +22.5kg hantel ovanpå 8reppare
Rehab baksida lår
Smidighet med kvastskaft
Stretching

Pass 2:
Jogging 1000m medsols på 4.20min följt av ett par varvs gåvila
Jogging 1000m motsols på 4.20min
Bakåtkullerbytta med frånskjut (stavhopps ribbpassage) över höjdhoppsribba från plint (tangerade pers 70cm "armhopp")
Gymnastgung upp till handstående mellan två plintar
Handstående i pik med assistans
Axel/tricepsgungningar hängandes mellan två lådor (raka armar)
Samma som ovan men armbågarna i
Bak lans (hängandes upp och ner)
Fram lans (hängandes upp och ner)
Bellyback/rygglyft
Pendlingar i räck
Rehab för baksida lår
Insida lår med gummiband
Baksida lår med gummiband
Fotstyrka
Nerjogg och stretch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar