onsdag 12 maj 2010

Bra kvitto på kaststyrka

Bra kvitto på att jag skött kastträningen, spjut 800g stillastående 51.00m och diskus 2kg stillastående 40.80m, ute på gräsplanen vid storvretsbadet i Tumba idag.
Det innebar pers med 2,5m i spjut och med 80cm i diskus. Skall bli riktigt spännande att se hur långt man kastar med ansats i spjut när skadeläget med hamstringen tillåter detta.

Hade sned motvind vilket inte gynnade spjutet så mycket då det vred sig i de flesta kasten i luften, men diskusen flög fint. Dock var det lite "sticky" att hitta känslan i de första diskuskasten då jag hade kvar klisterspray på fingrarna från spjutkastningen. Avslutade med att köra 6st diskuskast med rotation från asfalt (i kastskorna) utan att få till någon träff, alla på 42-44m, kändes som jag haft 47m i kroppen med en skaplig träff, men det var bara andra passet med rotation sedan skadan så det var ok.

Brukar göra ca 16m längre med ansats än från stillastående i spjut. Tex för ett år sedan så låg jag ofta kring 45m stillastående och 61m med ansats på träningarna som längst, 62.90 på tävling. År 2008 så gjorde jag 48.50 stillastående på träning som bäst och 64.27 på tävling med ansats.

Något annat som är mycket positivt är att jag inte känner någon smärta alls vid kasten, armbågen är finfin och axeln känns bra, det är liksom bara att kötta på. Detta komemr göra att jag kommer kunna köra kortare intensivare pass, dvs behöver inte göra "100" uppvärmningskast och slösa energi, utan jag går in gör min grej och sedan åker jag hem och vilar. Kommer i år sikta på att hålla igång spjutarmen med ett regelbundet "mängdpass" (ca 100-150st för spjutarmen) i veckan för att inte tappa det jag byggt upp, tidigare har jag kört ett spjutpass i veckan med totalt 30st kast spjut och sedan höjt mängden på hösten mot castoramasäsongen, nu hoppas jag kunna hålla nivån hela somamren och kanske öka på ännu mer till castoramorna.
¨
Målet är dock att prestera mitt livs bästa tiokamper nu till sensommaren och hösten, kasten är bara en bra livförsäkring att jag får in viktiga poäng då jag kanske inte kommer kunna prestera på maxnivå i vissa grenar pga utebliven träning pga skadan.

Jag siktar långsiktigt och är mer inspirerad än någonsin, jag ser inga hinder, bara möjligheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar