torsdag 27 maj 2010

Torsdag

Dagen inleddes kl 8.30 då det var samling på Lidingövallen med min friidrottsprofilsklass som jag skulle coacha på Skol-DM. Dagens första gren 4x100m stafett började kl 9 och dagens sista gren 1500m började kl 14.20 så jag hade fullt upp hela dagen. Klassen tog hem 4guld och två silver så det var kul! Mest imponerade nog Jonathan Wulff i klassen P94 som gjorde 11.1s manuellt i motvind på 100m, 601cam utan att träffa plankan i längd (dröm-6!). Efter en heldag på Lidingövallen åkte jag hem på gränsen till uttorkad och med lätt huvudvärk och kände mig seg. Efter två Resorb lite mat och en powernap var jag återställd och taggad inför kvällens pass som jag körde på en gammal utomhusarena i Tumba som kallas Rödstuhage, där jag då och då kör på somrarna. Kolstybb gynnar inte spjut, men däremot är det kanon att stöta kula och kasta diskus där, har bla mitt pers stillastående med 6kg kulan därifrån (15.05m), har även ett personligt "arenarekord" på 16.86 med glid med 6kg kulan. En riktigt sliten kulring som är lagad med lite gips i groparna och sektorn är av sand och är 15m lång och därefter är det gräs.

Jag kände mig lite småtung i huvudet och inte superpigg i kroppen direkt, så med tanke på det var det ett bra pass. Brukar vanligtvis kasta lite kortare dagen efter tunga benpass, så mot den bakgrunden är jag nöjd med passet.

Detta är den första lite lättare träningsveckan sedan skadan och nu är tanken att kroppen sakta men säkert ska bli "lättare" och fräschare. Tror att jag kommer att prestera riktigt ok i alla kast när benen och kroppen får "komma ikapp" efter all grundträning.

Idag såg passet på Rödstuhage ut så här, kl 18.40-20.00:
Jogging och koordination + stretching
Bakåtkast 6kg kula 6st, 16.75m
Framåtkast 6kg kula 4st, 15.00m
Stående kula 6kg kula 10st 14.75m
Glidstöt 6kg kula 12st 15.77m (får inte samma kraft i höftgenomskjutet som innan skadan, pga att lår bicepsmuskeln inte är lika tjock och stark i fästet vid sittbenet ännu, kan stöta hyfsat med 5kg, men är lite kraftlös med 6-7kg kulan i stämmet)
Stående diskus 2kg 10st 38.70m
Diskus 2kg med rotation 12st 44.52m.
Det var riktigt svårt att kasta diskus idag måste jag erkänna. Har tränat hela vintern från en ring som är anpassad för slägga och är "snabb" och lärt mig behärska det. Nu när man kastar från en suprsträv ring fastnar man och måste "hoppa" runt för att komma runt i första rotationen. Hade svårt för att anpassa mig till det. Tidigare år har jag ju kastat diskus genom att hoppa runt i ringen och då tyckt jag haft bättre grepp och trivts på sträva underlag, nu föredrar jag "snabba" ringar =)
Nerjogg och stretch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar