måndag 17 maj 2010

Fredag-söndag i Borlänge

Jag passade på att besöka min favoritkusin Kimmo i Borlänge nu när tävlingssäsongen ännu inte dragit igång och jag fortfarande har lediga helger. Jag åkte dit tidigt på fredagsmorgon och åkte hem på söndagskvällen.


Första dagen blev det grillning, mete efter bäcköring, kubb, bastu, lite festande och bra musik. Jag grillade entrecoté och grillspätt med champinjoner, röd paprika och gullök (mums!) och testade lite nya kryddor och såser till.

Appråpo mete efter bäcköring så körde jag en variant där man bara har ett metspö med lina och en liten krok med en mask på dvs inget flöte. Sedan gömmer man sig i en buske och kastar ut linan och låter masken och kroken flyta med strömmen och väntar på att fisken skall nappa.

Jag hade en liten bäcköring (ja de är inte stora, runt 15cm bara) på två gånger, men tapapde de precis vid vattenytan. Tredje gången så fick jag upp den på land, men prcis när jag var på väg att ta tag i fisken så ramlade den ner på marken och sprattlade ner i vattnet. Men det kanske var bäst, det hade inte blivit så mycket mat på en liten bäcköring.
Andra dagen lagade Kimmo en fantastiskt god middag med lax med pressad citron och piri piri och quinoa till. Fantastiskt gott, godaste laxen jag ätit någonsin!

Andra dagen blev det fiske i Stensjön efter regnbåge, tyvärr utan framgång. Dock var det avkopplande och jag hade bra sällskap så det gjorde inget. Denna gången var det mete med mask och räka som gällde och jag testade även majs. Jag hann med att kasta lite skeddrag och spinanre också och fastnade i botten ett par ggr =)

Efter ca 4,5timmar ute vid Stensjön åkte vi tillbaka hem till min kusin och såg på film. Det blev "I am legend" på Blue-Ray, grymt bra bild, höjer filmupplevelsen både ett och två snäpp!

Tidigt dag tre (söndag) kl 6.45 var det uppstigning och det var tvättstugan som gällde följt av frukost. Sedan blev det en tur till kupolen där det testades glasögon och linser. Efter det blev det god mat i form av lax och quinoa med sallad. Kvällen avslutades med Nintendo Wii innan jag fick skjuts till tåget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar